Materialer og struktur i et maleri – Ferniss
I mange malerier er malingslaget beskyttet og fargene gitt en annen dybde og klarhet gjennom påføringen av lag med ferniss.
I mange malerier er malingslaget beskyttet og fargene gitt en annen dybde og klarhet gjennom påføringen av lag med ferniss.
Malingslagene er satt sammen av fargede pigmenter blandet med bindemiddel som egg eller olje. Disse kan variere mye i tykkelse og kompleksitet fra tynne og transparente til tykke, opake og teksturerte penselstrøk (impasto).
Tre og lerret er i utgangspunktet uegnet for å males på direkte siden de er for røffe og absorberer meget godt.
Søndag 15. juni inviterer Vest-Agder-museet sammen med Agder naturmuseum og botaniske hage til felles sesongåpning. Stedet er Gimle Gård, og temaet er 1814.
Denne uka monterer vi sommerutstilling på Sjølingstad Uldvarefabrik. Utstillere i sommer er designtrioen HAiK som har laget klar med stoffer fra blant annet museumsfabrikken. Deler av kolleksjonen deres er inspirert av gammelt arbeidstøy brukt av tidligere arbeidere på Sjølingstad Uldvarefabrik. Dette blir spennende.
Dersom Grunnloven hadde blitt laget i dag, hadde kanskje §2 blitt noe slikt som: «Romfolk har ikke adgang til riket»?
På Nordberg fort feirer vi i sommer Grunnlovsjubileet med en utstilling om Kapertiden 1807-1814. Utstillingen forteller om denne dramatiske og spennende historien gjennom flere originalgjenstander fra perioden.
Typen treverk som ble brukt i tidligere kunstverk på panel var naturligvis av tresorter som i stor grad var tilgjengelige for panelmakerne.
Med begrepet lerretsmaleri mener vi stoff strukket over en støtte.
Et eksempel på dette er dagens justerbare blindrammer.