Setesdalsbanen

Setesdalsbanen er en smalsporet jernbanestrekning som opprinnelig gikk mellom Kristiansand og Byglandsfjord i Setesdal. Strekningen åpnet i 1896 og var 78 km lang. Den ble bygget med sporvidde 1 067 mm (3,5 fot). Banen ble nedlagt i 1962, men en strekning på 8 km er bevart og drives i dag som museumsjernbane. Det kjøres med damplokomotiv og gamle trevogner mellom Grovane og Røyknes stasjoner. Setesdalsbanen er blant de største turistattraksjonene på Sørlandet. Togkjøringen skjer i hovedsak på dugnad ved hjelp av medlemmer i Setesdalsbanens venner.

Setesdalsbanen har sesong for togkjøring fra juni til september. Det tilbys både ordinære togavganger og chartertog for grupper. Se togtider og priser her. 

På grunn av smittevernsporing må billetter i 2020 forhåndskjøpes på nett.

Åpningstider

Avgangstider sesongen 2020
Søndag 21. juni: Kl. 14: Konsert i Paulen. Første avgang fra Grovane stasjon kl 11.50, deretter fortløpende.
Denne dagen blir det ikke ordinær kjøring til Røyknes.

Søndag 28. juni: Kl. 11.50 og 13.50
Lørdager 4. juli – 1. august: Kl. 11.50 og 13.50
Søndager 5. juli – 2. august: Kl. 11.50, 13.50 og 16.00
Søndager 9. august – 6. september: Kl. 11.50 og 13.50
Onsdager 1. juli – 5. august: Kl. 18.00 (motorvogn)

Dette skjer i museet

Det finnes for øyeblikket ingen arrangementer lagt inn i kalendern

Finke…

Finke sto det på dokument i samlingen til Setesdalsbanen som nylig ble registrert. Dokumentet var et skjema laget på tynn kalkerpapir. Skjemaet viste oppgaver knyttet til «hovedrevisjon og TR for lok og finke». Hva betegnelsene TR og finke sto for, var i første omgang uklart for registrator.

Les mer…

Omlastingstomta på Setesdalsbanen

Omlastingstomta på Grovane er en sentral del av kulturminnet Setesdalsbanen. Dette er et område som ikke alltid får like mye oppmerksomhet som resten av museumsjernbanen. Men i driftstida, etter Sørlandsbanens åpning i 1938, var dette selve knutepunktet for jernbanen i vår landsdel.

Les mer…

Restaureringsfilmer

Restaureringsfilmer som viser restaureringsarbeid og arbeidsoperasjoner, kan dokumentere arbeidsprosesser som kan være vanskelig å beskrive med ord. Setesdalsbanen er nå igang med å lage noen filmer som viser ulike prosesser og arbeidsoperasjoner i forbindelse med restaurering av vinduer til passasjervogn Co 163.

Les mer…

Røyknes- først stoppested, nå stasjon

Røyknes stasjon er i dag endestoppet til Setesdalsbanen. Det var stor glede da museumsjernbanen i 2004 igjen kunne kjøre inn på det gamle stasjonsområdet etter at sporet var blitt reetablert fra Beihølen dam og til Røyknes.

Les mer…

Finn frem

Vennligst vent, men vi laster produkter...