Skole- og barnehagekjøring 2014
Vi inviterer barneskoler og barnehager til en hyggelig sommertur med damptoget på Setesdalsbanen. Vi setter opp kjøringer 16., 17., 18. juni 2014.
Vi inviterer barneskoler og barnehager til en hyggelig sommertur med damptoget på Setesdalsbanen. Vi setter opp kjøringer 16., 17., 18. juni 2014.
Setesdalsbanen er en del av TV Agders nye TV-serie “Tidsreisen”. En serie hvor programleder Fredrik Schulze-Krogh tar oss med på en reise i tid og rom. Her kan du se filmen:
NRK har gjort en del av sitt historiske filmarkiv tilgjengelig for publikum på sine nettsider. Blant annet er det mulig å se klipp fra siste tur med ordinær drift på Setesdalsbanen og en morsom liten «musikkvideo» fra 1997.
Mandag 24. mars starter TV Agder sin nye TV-serie «Tidsreisen», en oppdagelsesferd i museene på Sørlandet. De fem første av ti programmer sendes i ukene fram til påske. Først ute er Setesdalsbanen.
«Hva driver dere egentlig med utenfor sesong?» er et spørsmål vi kan få på Setesdalsbanen. Vi er svært synlige i sommersesongen når vi kjører fra juni til september, men det er ikke fullt så lett å få øye på oss de andre månedene av året.
Har du lyst til å dele dine bilder og opplevelser fra ditt besøk på Setesdalsbanen med oss og andre? Du har nå muligheten til å gjøre dette på Setesdalsbanens egne sider på Facebook, Instagram, Flickr og TripAdvisor.
Det gløder i kull og bobler i kokende vann når det tuter i fløyta på de gamle damplokomotivene. Med ærverdige stasjonsbygninger, stilfulle vogner i teak, hundre år gamle lokomotiver og lukten av brennende kull kan du være med på en unik reise gjennom et lite stykke Norge. Den vakre naturen er ren bonus.
Sesongen 2014 starter søndag 15. juni. Vi kjører som vanlig tre turer hver søndag gjennom hele sommeren frem til søndag 31. august.
NB! Nytt av 2014 er at vi også setter opp en tur hver lørdag i juli klokken 14.45.
I boken «Fra gamp til damp – Setesdalsbanen de første hundre år» er det en rekke historier fra driftstiden. En av disse er om da juletoget fra Byglandsfjord til Kristiansand ble stående fast i Vrengen på selveste julaften.
Carl Abraham Pihl var landets første jernbanedirektør fra 1865 til 1883, banedirektør fra 1883 til 1897 og en stor forkjemper av å bygge jernbane med smalt spor (1067 mm). Setesdalsbanen er i dag landets eneste bevarte jernbanestrekning med denne sporvidden.