Prisvinnere Plastikk 2022 plastbåtregatta i Odderøya museumshavn

Skibsplast Seamaster 15 fra 1960
Vinneren av publikumsprisen Plastikk 2022: Skibsplast Seamaster 15 fra 1960.

Søndag 28. august arrangerte Vest-Agder-museet Plastikk 2022, museumsregatta for klassiske plastbåter i Odderøya museumshavn. Det er 11 år siden regattaen ble arrangert for første gang og arrangementet ble fra første stund godt mottatt av eiere av eldre plastbåter og publikum.

I år var det over 20 båter som kjørte regatta. I tillegg ble flere båter stilt ut både på land og på vann. På området til Odderøya museumshavn var det en rekke aktiviteter og utstillere, alt fra modellbåter med små batterimotorer som kunne kjøre, til gamle påhengsmotorer og demonstrasjon av klinking og tre-arbeider. Bragdøya Kystlag og Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter var to av utstillerne som var med å lage aktiviteter.

I anledning 100-årsjubileet for båtkonstruktør Jan Herman Linge sin fødsel, var det foredrag om en av de mange båttypene han konstruerte, Yngling-båten. Denne seglbåten for regatta- og dagsseilaser som Linge konstruerte i 1967, var også en av båtene som ble stilt ut i anledning arrangementet.

Vinnerbåter Plastikk 2022 plastbåtregatta.

Vinner av publikumsprisen Plastikk 2022

Publikum kunne stemme på sin favorittbåt, og vinneren ble Skibsplast Seamaster 15, fra 1960, eid av Jan Adalberon. Båten ble i sin tid restaurert av Jan Strand, og motoren av Jan Adalberon. Båt og motor var i elendig forfatning da arbeidet startet. Vindskjermen er støpt på nytt av Gyli plast, etter nylaget form av Roald Skibsrud.

Skibsplast Seamaster 15 fra 1960
Vinneren av publikumsprisen Plastikk 2022: Skibsplast Seamaster 15 fra 1960. Foto: Arve Lindvig.

Motoren er en 1960-modell Mercury merc700 E1, også kallet «dockbuster». Den har ikke gir, noe som medfører at skal man stoppe, må man stoppe motoren, og skal man bakke må den startes baklengs. (som en dampmaskin i de gamle skipene). Navnet «Dockbuster» fikk motorene da det ofte ble kjørt for fort mot brygger da motoren av div. årsaker ikke ville starte baklengs for å reversere.

Skibsplast Seamaster 15 fikk under Plastikk 2017 både publikumspris og restaureringspris. Den fikk på nytt publikumsprisen i 2019, og på nytt vant den publikumsprisen i år.

Vinner av fagjuryens pris best restaurerte eller mest originale båt

Prisen fra fagjuryen til best restaurerte eller mest originale båt, gikk i år til båten Panter 15 Deluxe. Båten ble produsert i 1962 av Chr. Christiansens livbeltefabrikk i Risør og ble totalrehabilitert av Risør Trebåtbyggeri i 2016. Faren til nåværende eier kjøpte båten i 1962, og nåværende eier fikk den til sin 10 årsdag samme år.

Panter 15 Deluxe fra 1962
Fagjuryen pris til best restaurerte eller mest originale båt: Panter 15 Deluxe fra 1962. Foto Arve Lindvig.

Båten ble totalrehabilitert av Risør Trebåtbyggeri i 2016, og brukes i dag av tre generasjoner. I boken Plastic II som Vest-Agder-museet utga i 2019, og som selges i vår nettbutikk, kan man lese mer om både denne båten og den tidlige plastbåtproduksjonen i Risør.

Blant de mange publikummerne som stemte på sin favorittbåt, ble det trukket ut to vinnere gavekort på reker fra fiskehandler Reinhartsen. Vinnerne ble Berit J. Jensen og Elin L. Skagestad.

Vest-Agder-museet vil takke alle som tok turen til Odderøya museumshavn denne søndagen i august og vi gleder oss alt til neste år og Plastikk 2023.

Plastikk 2022 Plastbåtregatta Odderøya Kristiansand
Over 1100 mennesker tok turen til Plastikk 2022 Plastbåtregatta på Odderøya i Kristiansand. Foto Erik Engenes.