Plastikk 2022 – Plastbåtregatta i Kristiansand

Plastikk 2018 - Skibsplast Seamaster 15. Foto Arve Lindvig.

Siden 2011 har Vest-Agder-museet og Odderøya museumshavn i Kristiansand arrangert en årlig regatta for klassiske norske plastbåter. Dette som ledd i museets satsing på å bevare, formidle og dokumentere Sørlandets plastbåthistorie. I tillegg ønsker vi at dette skal være en arena hvor entusiaster samles. I år arrangeres regattaen søndag 28. august 2022.

Regattaen er svært uhøytidelig i den forstand at den ikke er en konkurranse. Regattaen skal vise de gamle klassiske båtene i sitt rette element. Vi deler ut premier i kategoriene «beste restaurering» og «publikumsfavoritt».

Gratis inngang!

Det blir åpent museum med masse aktiviteter for store og små. Salg av vafler og grillpølser og mye annet godt.

Program 2022:

10:00 – 11.00: Båtene ankommer og settes på vannet. Deltakerne må henvende seg i sekretariatet for å få startnummer og annet infomateriell.
12:00: Parade i Gravanekanalen. De båtene som ønsker kan fortsette turen rundt Odderøya.
12:30: Foredrag med Ronny Rognhaugen (Vågsbygd seilforening og Norsk Ynglingklubb): «Yngling: En perfekt konstruksjon?» – Bakgrunn utvikling og fremtid. Foredraget holdes i andre etasje av museumsbygget.
13:45: Førermøte for deltakere i regattaen. Førermøte skjer ved sekretariatet.
14:00: Regattaen starter.
15:15: Premieutdeling og avslutning av fellesarrangement.
16:00: Rekefest for deltakere og arrangører.

Enkelte av klokkeslettene kan endres i løpet av arrangementet, speaker vil opplyse om eventuelle endringer.

NB: Det er ikke parkering i Nodeviga. Vi anbefaler å bruker Kildens parkeringshus som ligger en 5 minutters spasertur unna.

Plastikk plastbåtregatta med plastbåter på Odderøya.

Har du en klassiker? Bli med som deltaker i regattaen!

Vi oppfordrer alle som har en klassisk norsk plastbåt til å melde seg på. Deltakelse på regattaen er gratis. Som før avholdes en gratis rekefest for deltakere og bidragsytere.

Er dette noe for deg? Kontakt: Jan Egil Hansen, epost jan.egil.hansen@vestagdermuseet.no, tlf. 980 74 040.

Prisvinnere Plastikk 2022 plastbåtregatta

Prisvinnere Plastikk 2022 plastbåtregatta i Odderøya museumshavn