Kristiansand kanonmuseum – Tilbud til skole og barnehage

Kristiansand kanonmuseum_drone_foto Steinar Furu
Kristiansand kanonmuseum. Foto Steinar Furu.

I flott turterreng på Møvik utenfor Kristiansand ligger et kanonbatteri fra andre verdenskrig. Kanonen er verdens nest største kanon montert på land. Batteriet (Batterie Vara) ble påbegynt i 1941 og skulle sammen med kanonbatteriet i Hanstholm i Danmark kontrollere skipstrafikken i Skagerrak.

Kristiansand kanonmuseums tilbud til skole, SFO og barnehage

Kristiansand kanonmuseum tilbyr flere tilrettelagte undervisnings- opplegg på fortet på Møvik. Her kan elevene utforske restaurerte bunkere innredet med utstillinger og oppleve restene etter de store inngrepene tyskerne gjorde i terrenget. Vi kan tilby foredrag og omvisninger i autentiske omgivelser, hvor elevene får lære viktig historie om tiden under okkupasjonen.

Så vel som det tekniske rundt kanon og jernbane, har vi også fokus på menneskene som levde sine liv på fortet. Sammensetningen av tyske soldater, norske arbeidere, sovjetiske krigsfanger og lokalbefolkningen rundt anlegget, gjør historien om Møvik fort svært egnet til å belyse krigens mange historier. Ta kontakt, så tilrettelegger vi et opplegg som passer for din klasse.

Praktisk informasjon:
Det koster 20 kroner pr. elev å besøke kanonmuseet for lokale skoler og barnehager. Museet har gode parkeringsmuligheter for biler og busser. Enkelte utstillinger er ikke tilgjengelig for rullestolbrukere, men dette kan i stor grad omgås og tilrettelegges etter ønske.
Medbrakt niste kan spises i besøkssenteret. Avtal gjerne på forhånd. Følg med på nettside og Facebook for oppdatert utstillingsprogram og undervisningstilbud.

Kontakt:
Besøksadresse: Kristiansand kanonmuseum, Kroodden, Møvik.
Kontaktperson: Arild Andersen
Tlf: 913 43 938
Epost: arild.andersen@vestagdermuseet.no

Se informasjon om skole og barnehagetilbud fra Vest-Agder-museets andre avdelinger.