Foredragsrekke Kristiansand museum «Det snakker vi ikke om! Familiehemmeligheter fra krigen»

I forbindelse med vandreutstillingen «Det snakker vi ikke om! Familiehemmeligheter etter krigen» setter vi opp en foredragsrekke på Kristiansand museum.

I 2020 gikk Vest-Agder-museet åpent ut og spurte om noen ville dele sin historie med oss. Vi fikk blant annet historier om kvinner som hadde hatt et forhold til en tysk soldat, deres barn og barnebarn, etterkommere av NS-medlemmer og etterkommere av motstandsfolk som satt i tysk fangenskap – uten å oppnå anerkjennelse etter krigen. Flere historier vitner om traumatiske hendelser, under og etter krigen, som har satt tydelige spor i familiene. 21 av informantene har gitt oss lov til å gjenfortelle historiene, de fleste under løfte om anonymitet.

Onsdag 2. februar åpnet vandreutstillingen «Det snakker vi ikke om – Familiehemmeligheter etter krigen» som presenterer de 21 beretningene. I forbindelse med utstillingen setter vi også opp en foredragsrekke på utvalgte onsdager utover våren. Følg lenkene under for bestilling av billetter.

2. mars kl 19.00 «Min fars kamp under og etter krigen» Foredrag av Jan Jørg Tomstad

16. mars kl 19.00 «Krigen er (fortsatt) ingenting å snakke om!» Foredrag av Kathrin Pabst

6. april kl 19.00 «Mors hemmelighet» Forestilling av Ivar Nygaard