Foredraget «Min fars kamp under og etter krigen» på Kristiansand museum

Jan J Tomstad med engelsk radio. Foto: Arbeiderbladet.

Det var stor pågang da Jan Jørg Tomstads holdt foredraget sitt «Min fars kamp under og etter krigen» hos oss tidlig i mars. Det ble rett og slett utsolgt. Heldigvis har Jan Jørg takket ja til invitasjonen om å holde en ny runde onsdag 4. mai med dette tankevekkende foredraget.

Jan Jørg kom sent inn i prosjektet, men historien om hans far og hvordan den har preget familien i ettertid har beveget oss alle. Det er ikke uten grunn at det var nettopp han som åpnet utstillingen «Det snakker vi ikke om om – Familiehemmeligheter etter krigen» på Kristiansand museum.

Nå er han tilbake for å dele historien med flere. I foredraget «Min fars kamp under og etter krigen» deler Jan Jørg historien om sin far, Gunvald Tomstad. Hans bakgrunn og oppvekst. Om hans motivasjon for å gå inn i en motstands- og etterretningsgruppe, fra å være pasifist til å gjøre en farefull innsats under krigen. Hvordan det å utad være en forhatt nazist som en del av motstandskampen, hadde store kostnader. Ikke bare for ham, men også hele hans familien etter krigen. Hans traumer og alkoholmisbruk ble en sterk skyggeside i Gunvald Tomstads livskamp etter krigen.

Velkommen til Kristiansand museum, Vigeveien 22b, onsdag 4. mai kl 19.00

Pris: 80 kr,-