Eske på eske – i magasinet på Setesdalsbanen

Arbeidet med gjenstandsregistreringen på Setesdalsbanen foregår jevnt og trutt, og en dag i mars var det tid for nytt magasinbesøk for å jobbe med gjenstandene på stedet. For å optimalisere oppbevaringen av gjenstandene på magasinet, ble en rekke av de mindre gjenstandene pakket inn i bobleplast eller i syrefritt silkepapir og lagt i syrenøytrale esker.Som alt annet arbeidet som gjøres i forbindelse med samlingene i museet, er også dette et arbeid som må utføres systematisk og det må lages oversikter over hvilke gjenstander og hvilke gjenstandsnummer som befinner seg i hvilken eske – og hver enkelt eske får også sitt unike nummer.

Denne dagen var vi fem fra museet som jobbet i magasinet. I tillegg til Tonje, Eirin og Thorunn, var det studentene Simen og Alexander. I mars har Vest-Agder-museet hatt utplassert fire studenter på bachelorstudiet i historie. Disse har fått ulike oppgaver i museet, vært rundt om på flere av avdelingene og forhåpentligvis har de etter disse tre ukene fått et lite innblikk i hva det vil si å jobbe på museum.

Under besøket på Setesdalsbanen, fikk de to studentene også en omvising med Vidar på verkstedet, i lokstallen og i vognhallen for å se på noe av det arbeidet som foregår bak kulissene på banen utenom kjøresesongen.

Her følger en knippe bilder fra arbeidet i magasinet:

Gjenstander som er merket pakkes inn i bobleplast før de plasseres i syrenøytrale esker.

Det skrives gjenstandslister som skal gi oversikt over hvilke gjenstander som legges i hvilken eske.

Gjenstandslistene føres inn i skjemaer på pc som senere skrives ut og oversiktene limes på utsiden av eskene.

Når de mindre gjenstandene er plassert i merkede esker får vi mer hylleplass og oversikt, men først og fremst optimaliseres oppbevaringsforholdene for gjenstandene. De blir mindre utsatt for urenheter i luften og det skapes også et mer stabilt klima i forhold til fukt og temperatursvingninger.

Her kan du lese mer om arbeidet med registrering av museumsgjenstandene i samlingen til Setesdalsbanen: