Velkommen til utstillingsåpning og boklansering

01. november kl 11:00-02:00 | Kristiansand, Tresse

Fattigdom er fortsatt et høyst samfunnsrelevant tema, som berører mer enn 10 % av befolkningen her i regionen. Tirsdag, 1. november åpner vår nyeste utstilling «Ikke bare greit? Om å være fattig på Sørlandet» i Tresse, sentralt i Kristiansand. Alle er velkommen.

Her ved Vest-Agder-museet har vi i nærmere ett år jobbet med et svært tabubelagt tema: fattigdom. Er du berørt av fattigdom, prøver du å skjule det, ofte til og med for dine nærmeste. Å være fattig er skambelagt, nesten som et tegn på at du ikke har klart deg i vårt samfunn, der «alle» fremstår som vellykkete. Fattigdom er «ikke bare greit,» som sørlendingene ellers så gjerne sier om det meste.

Tirsdag, 1. november presenterer vi resultatene av arbeidet, i form av en brakkebasert vandreutstilling og en ny publikasjon. Arrangementet starter kl. 11 med boklanseringen i Christiansholm festning, og her vil flere av artikkelforfatterne være til stede. Under boklanseringen serverer vi små matretter og noe å drikke, og det er anledning til å stille spørsmål om prosjektet og fremgangsmåten. Utstillingen åpnes kl. 12, i Tresse ved festningen. Åpningen starter med en appell av Jon Tønnevold, mangeårig leder av Grimstad Røde Kors, initiativtaker og nå leder av Kilandsenteret i Grimstad kommune, før utstillingen åpnes offisielt av fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman.

Utstillingen er ubetjent og gratis tilgjengelig. Den vises i Tresse, Kristiansand: 1. november – 15. desember 2016, alle dager kl. 10-20.

Deretter flyttes den videre til Kongsgård (Kristiansand), Mandal, Lista og Flekkefjord.

farogsønn_levering
Foto: Anita Nilsen

Ikke bare greit?

Femten mennesker har henvendt seg til oss etter et opprop i avisa og på sosiale medier og har fortalt sterke historier om hvordan det er ikke å kunne jobbe på grunn av sykdom og, tilsvarende, hvordan det er å mangle både penger og et sosialt nettverk. Vi har hørt sterke historier om hvordan det er ikke å ha penger til ordentlig mat og å legge seg sulten, slik at barna får den siste brødskiven. Hvordan det er ikke å kunne jobbe på grunn av sykdom. Hvordan man lar barna være «syke» når venner inviterer til barnebursdag, fordi man ikke har de kronene som gaven koster. Hvordan det føles å bli mer og mer isolert fordi man ikke har råd til å møte venner på kafé, der man må betale for kaffen. Hvor vondt det er når man feirer jul med familien og ikke har hatt penger til å kjøpe en eneste gave til de andre. Og hvor mye både voksne og barn anstrenger seg for å skjule at man ikke har råd til å være med på sosiale sammenkomster med venner eller bekjente.

Disse historier vil du nå kunne høre i utstillingen, som hørespill. Vi utfordrer deg til å høre på alle, lenge og grundig, for dette er et viktig tema og fortsatt en av våre største utfordringer vi som samfunn står overfor. 10 % av befolkningen her på Sørlandet er fattig, og noe over 10 % av alle barn i hver av Agder-fylkene. Det er høye tall, spesielt når man vet at fattigdom og sosial isolasjon ofte går hånd i hånd.

Foto: Anita Nilsen

Historiske linjer

I utstillingen vil du også finne en tidslinje som viser etablering og utvikling av fattigvesenet, og som forteller om synet på fattige opp gjennom årene. Informasjonen baserer seg på en publikasjon som lanseres samtidig: «… at maatte erholde en liden Hjelp.» Fattige og fattigvesenet på Agder fra 1786 til 1920.  Seks forskjellige forfattere belyser temaet her fra seks forskjellige vinkler, og sammen gir artiklene en god innføring i fortidens behandling av de ulike gruppene av fattige.

Les mer ut utstillingen og prosjektet her: Fattig på Sørlandet

Ved spørsmål ta kontakt med prosjektleder Kathrin Pabst via e-post k.pabst@vestagdermuseet.no eller tel. 932 46 157.

Velkommen til utstillingsåpning og utstillingen!