Roald Skibsrud og Vest-Agder-museet i unikt samarbeid: vindskjerm til Skibsplast Sportsmann 11

Sommeren 2016 ble skrog og dekk støpt i Odderøya museumshavn. Foto Jan Egil Hansen

Hva gjør man om man reproduserer en båt fra 60-tallet, men mangler original vindskjerm? Da er det vel ikke noe bedre enn å få hjelp av båtens designer og produsent? Over femti år senere var Roald Skibsrud med på å lage sin andre vindskjermform til modellen Skibsplast Sportsmann 11.

Rosa og Arne Skibsrud ved en Sportsmann 11 på stranden ved Kjevik. Foto Roald Skibsrud

På gamle båter er ofte vindskjermen borte eller ødelagt. Former for å lage nye vindskjermer er som regel ikke lengre å oppdrive. Dette var tilfellet når museet gikk i gang med å støpe og lage en ny gammel klassiker i form av Sportsmann 11.

Roald Skibsrud har fremdeles god kontroll på vinkler og grader. Foto Jan Egil Hansen.

Under veteranbåtregattaen «Plastikk 2016» ble det avtalt at Skibsrud kunne være med å lage en ny form. I forkant hadde museet tatt avstøp av en original 13′ vindskjerm, samt dekksprofilen hvor vindskjermen skal festes. Med dette som utgangspunkt gikk vi i gang med å lage en ny form. Samtidig med dette arbeidet Skibsrud med å lage en kombinert form til Seamaster 15 og Sportsmann 13.

Utgangspunktet er et avstøp av en original skjerm til en 13-foter, og en del av dekket til 11-foteren. Foto Jan Egil Hansen.

Først lagde vi knekter som ble skrudd direkte på dekksprofilen. Deretter ble den avstøpte skjermen kuttet i to og skrudd fast i knektene. Avslutningsvis ble toppen av formen stivet av med kryssfiner. Gjenstående er å slipe og sparkle ujevnheter, samt legge to lag med glassfiberarmert polyester over hele formen.

Roald Skibsrud er i ferd med å feste en av knektene på formen. Foto Jan Egil Hansen.

Arbeidet fant sted i historiske omgivelser i Skibsruds modellverksted på Evje. Her har han konstruert og laget utallige former til modeller opp gjennom årene. Dette var en unik mulighet for museet å få overført kunnskap og erfaring fra en av bransjens nestorer. Vi ser frem til å sjøsette båten under årets plastbåtregatta søndag 27. august.

Formen er snart klar til å gi opphav til en ny vindskjerm. Foto Jan Egil Hansen.