Publikumsrekord i Vest-Agder-museet 2023

Tunet på Kristiansand museum.
Kristiansand museum. Foto: PMSør Brandstudio.

Vest-Agder-museet hadde i 2023 publikumsrekord med 134 299 registrerte besøkende samlet for alle våre 11 museer. Forrige rekord var i 2022, med 119 327 besøkende, den samlede økningen ble på på 12,5 %.

Besøkstallene er oppdatert 12.02.2024.

Flekkefjord museum, Kristiansand kanonmuseum, Sjølingstad Uldvarefabrik, Gimle Gård og Kristiansand museum hadde alle individuelle besøksrekorder. Mandal museum hadde også beste besøkstall siden 2017.

– Det kjekt å nok et år kunne vise til rekordbesøk, både for museet samlet og for flere avdelinger individuelt, sier direktør John Olsen. De besøkende er både lokale og tilreisende og dette viser at vi både har mange attraksjoner som er viktige for reiselivet og at museene samtidig er en viktig del av lokalsamfunnene og folkes identitet. Vi er nå så vidt inne i 2024 – og vi kan love mange spennende museumsopplevelser også i år, forteller John Olsen, direktør Vest-Agder-museet som håper enda flere vil besøke museene i året som kommer.

Besøksrekord hos Kristiansand museum

Kristiansand museum er tilbake som Vest-Agder-museets mest besøkte museum; nesten 24 000 mennesker besøkte friluftsmuseet på Kongsgård i 2023.

Mange har benyttet seg av ferieaktivitetene museet har tilbud om. Økt cruisetrafikk (hele året), Levende teater med studenter fra Universitetet i Agder, omvisninger for skoler og Den kulturelle skolesekken, faglige foredrag og prosjektet «Sommer på museet» med gratis inngang for barn og unge hver onsdag bidro til besøksrekorden. Sistnevnte prosjekt ble støttet av Gjensidigestiftelsen.

– Det var en fin sommersesong på museene i Kristiansand. Mange av gjestene fortalte at de hadde besøkt museene flere ganger i samme sesong, og det tolker vi som at museene har klart å gi et variert tilbud til publikum. Flinke ansatte har stått på for at gjestene våre skal ha det fint når de besøker oss. Og flere faglige og kulturelle arrangementer gjennom hele året har bidratt til at museene er gode arenaer for kunnskap og opplevelser, forteller Hege Solli, avdelingsleder for Odderøya museumshavn, Kristiansand kanonmuseum, Gimle Gård og Kristiansand museum.

Besøksrekord for museene og faglig formidling utenfor museet

Totalt 150 021 mennesker opplevde et av våre museer, utstillinger eller foredrag i 2023. En økning på 8,5 % fra forrige rekord i 2022.

Fagseksjonen i Vest-Agder-museet har hatt foredrag over hele Agder og i Oslo. «Det snakker vi ikke om!» utstillingen som museet har produsert ble vist på Stiklestad Nasjonale Kultursenter, utstillingen «Identity on the Line» har blitt vist hos Telemark museum og juletreutstillingen i Rådhuskvartalet i Kristiansand ble besøkt av mange.

Store arrangementer hos museene

Publikumsrekord i 2023 var under julemarkedet på Kristiansand museum med 1323 besøkende. Plastikk 2023 plastbåtregatta i Odderøya museumshavn hadde nesten 1200 mennesker innom, det var også mange besøkende på Den store museumsdagen på D/S Hestmanden, kanondagen på Kristiansand kanonmuseum, julemarked på Gimle Gård og under åpningen av Ballastbrygga industrihistoriske senter i Mandal.

Om Vest-Agder-museet

Vest-Agder-museet består av elleve spennende besøksmål: Kristiansand museum, Gimle Gård, Odderøya museumshavn, Kristiansand kanonmuseum, Setesdalsbanen, Mandal museum, Sjølingstad Uldvarefabrik, Lista museum, Flekkefjord museum, D/S Hestmanden og Tingvatn forminnepark og besøkssenter.

Publikum Plastikk 2023 Plastbåtregatta Odderøya Kristiansand.
Publikum Plastikk 2023 Plastbåtregatta Odderøya Kristiansand. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.