Historisk juletreutstilling i Kristiansand 2023

Juletreutstilling Kristiansand 2023.

Velkommen til en stemningsfull utstilling i Rådhuskvartalet i Kristiansand fra 2.-21. desember 2023. Vi viser juletrær med pynt og historie fra ulike perioder.

Tradisjonen tro inviterer Vest-Agder-museet, i samarbeid med Kristiansand kommune, til historisk juletreutstilling i Rådhuskvartalet på Torvet i Kristiansand i adventstida. Det blir historisk pyntede juletrær, trær med bidrag fra barnehager i Kristiansand, butikkpyntede trær som viser juletretrender 2023 samt Blå Kors’ gavetre.

Åpningstider 2023

Lørdag 2. desember – torsdag 21. desember:
Lørdag 2. desember: kl. 12-18 (åpning kl. 12, med omvisninger)
Mandag, onsdag, fredag: 08-15.30
Tirsdag og torsdag (Kveldsåpent): 08-21
Lørdag–søndag: 12-18

Omvisninger i juletreutstillingen:
Lørdag 2. desember kl. 12.30-17.30 (omvisning hver halve time)
Søndag 3. desember kl. 17 og 17.30
Torsdag 7. desember kl. 17, 17.30 og 18

Hverdager på dagtid etter avtale (skoler, barnehager og organiserte grupper). Ta kontakt med Gunhild Aaby, tlf. 93452031.

Åpning av «Historisk juletreutstilling» i Rådhuskvartalet lørdag 2. desember kl. 12.00:

• Leder av Kulturutvalget i Kristiansand kommune, Tor Kristian Ludvigsen, åpner utstillingen.
  • Arvid Solheim, Blå Kors: om gavetreet og hvilke utfordringer julen kan by på for mange.
  • Yuliia Bahniuk: om ukrainsk juletre og didukh.

Det blir servering av drikke og «spiselig julepynt»!

Etter åpningen blir det omvisninger i utstillingen v/historiker Gunhild Aaby, Vest-Agder-museet.

Bidrag fra barnehager i Kristiansand

I år er det disse barnehagen som leverer pynt til juletrærne:

• Læringsverkstedet Solkollen Hellemyr, avd. Gullkornet: «Gjenbrukstreet»
  • Slettheia Familiebarnehage: «Engler for fred»
  • Stokkelandsåsen familiebarnehage

Utstillingen er et gratis tilbud. Velkommen til en hyggelig førjulsopplevelse!

Foredrag: Fortellinger om JUL – 6 historier på 60 minutter

Torsdag 14. desember kl. 18 serverer Vest-Agder-museet små smakebiter fra julefeiringens historie gjennom seks korte foredrag om bl.a. krigsseilernes jul, juletoget som satte seg fast, Gustav Vigelands jul og en 17-årings julefeiring i Kristiansand i 1841 m.m. Gratis inngang. Sted: Amfiet i Rådhuskvartalet. Les mer.

Juletreutstilling Kristiansand 2023.

Blå Kors-treet

Gaven under juletreet på julaften er noe alle barn gleder seg til, men dagene etter julaften er vel så vanskelige for familier som har det tøft. Det er stort behov for julegaver, opplevelser, vintertøy og mat.

Vil du gi en gave? Pakk inn gaven du vil gi og merk den med hvem du tror den vil passe til: eks. «Barn 9-11 år» eller «Jente 4-6 år». Legg den under juletreet, så bringer Blå Kors den videre til rette mottaker.

Blå Kors treet Rådhuset Kristiansand
Blå Kors treet i Rådhuskvartalet Kristiansand.

Amerikansk-inspirert juletre med passe pynt og kulørte lys sammen med et juletre med masse norske flagg inspirert av et foto fra ca. 1950.

PUBLIKUMSFAVORITTEN: Det amerikansk-inspirerte juletreet ble publikumsvinneren i 2023. Dagfinn Pettersens tre, ca. 1950, med masse norske flagg (i bakgrunnen) endte på tredjeplass i avstemningen om publikums favorittjuletre. Det ble trukket en vinner blant de som avla stemme. Premien var et familieårskort i Vest-Agder-museet 2024.

Detaljbilde av en juletrekule på det ukrainske juletreet. Kulen er håndbrodert i de ukrainske fargene, blått og gult.

Det ukrainske juletreet med sin stråpynt og håndbroderte julekuler havnet på en sterk andreplass i publikumsavstemningen.

Detaljfoto av en engel på juletreet pyntet av Slettheia familiebarnehage

Slettheia familiebarnehage hadde laget pynt til juletreet «Engler for fred». Treet var populært blant publikum og endte på en solid fjerdeplass.