Fortellinger om JUL – 6 historier på 60 minutter i Rådhuskvartalet

Maleriet Julereia av Nils Bergslien (1922).

Julen er full av tradisjoner og historier. Seks historikere i Vest-Agder-museet har plukket fram noen av dem som vi serverer som en seksretters historiemeny på 60 minutter i amfiet i Rådhuskvartalet i Kristiansand torsdag 14. desember.

Hør om eldgammel juletro, nissens historie, krigsseilernes jul, et litt spesielt juletog på Setesdalsbanen, julefeiring i Kristiansand i 1841 og Gustav Vigelands juletre i Mandal.

Når: Torsdag 14. desember kl. 18 – 19.30
Sted: Amfiet i Rådhuskvartalet i nærheten av Vest-Agder-museets juletreutstilling

Åpent og gratis for alle – gratis kaffe.

SAMUEL HØILAND: Julefeiring: tradisjon med lange røtter

Hva opptar deg mest i jula? Er det hva du får i gave, eller er det om noen kommer til å dø i familien din det kommende året? Det siste ville oppta deg mest hvis du feiret jul for 200 år siden. Julefeiringen har lange røtter, og gjennom fortellinger fra det gamle bondesamfunnet kan vi få et glimt inn i denne tidsdybden.

TONJE TJØTTA: Nissens historie

Hvorfor er nissen fremdeles en sentral figur i julefeiringen, og hvor kom han fra? Nissen har en lang historie i Norge, og sammenlignet med andre overnaturlige skikkelser i juletradisjonen, så finnes han fremdeles på julepynt og julekort. Og kanskje finnes han også på ekte?

BIRGITTE SØRENSEN: Gustav Vigelands juletre

«Epler og appelsiner hang på grenene rundt». I atelieret i Oslo satt billedhugger Gustav Vigeland og skrev sine erindringer om opplæring, utdanning, venner og fiender. Men også minner om lek og hverdagsliv fra oppveksten i Mandal. Hva kan en billedhuggers notater lære oss om juletrepynt i Mandal i 1870-åra?

THORUNN LUNDE: Juletoget på Setesdalsbanen

Historien om da toget ble stående fast i snøen på selveste julaften, og julemiddagen for de om bord ble hare stekt på kullspade og melk som egentlig skulle til sykehuset.

RAGNHILD BIE: Krigsseilernes jul

For mange krigsseilere var juletiden under andre verdenskrig tung. Det var kanskje flere år siden de hadde sett eller hørt fra sine nærmeste, og høytiden var preget av stor bekymring og sterk lengsel etter de hjemme. Allikevel var det for mange viktig å gjøre det beste ut av en svært vanskelig situasjon. Hvordan feiret sjøfolk i krig og eksil egentlig jul?

GUNHILD AABY: «The Juultræ» i Kristiansand i 1841

I oktober 1841 steg den skotske 17-åringen Robert Abram Hutchinson Dahl i land i Kristiansand. Han skulle bo hos slektninger og lære seg norsk. En opplevelse som gjorde inntrykk på unge Dahl, var julefeiringen hjemme hos familien Tønnesen. Der fikk han se et juletre for første gang.

Når du er på Rådhuskvartalet får du også med deg den historiske juletreutstillingen!

Les mer om Historisk juletreutstilling i Rådhuskvartalet Kristiansand.

Historisk juletreutstilling i Kristiansand 2023