Prisvinnere Plastikk 2023 plastbåtregatta i Odderøya museumshavn

Fjordling 17 fot 1965 modell under Plastikk 2023 plastbåtregatta.
Fjordling 17 fot 1965 modell under Plastikk 2023 plastbåtregatta. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.

Søndag 27. august arrangerte Vest-Agder-museet Plastikk 2023, museumsregatta for klassiske norske plastbåter, i Odderøya museumshavn. Det er 12 år siden regattaen ble arrangert for første gang.

I år var det over 20 båter som kjørte regatta. I tillegg ble flere båter stilt ut både på land og på vann. På området til Odderøya museumshavn var det en rekke aktiviteter og utstillere, alt fra modellbåter til gamle påhengsmotorer og demonstrasjon av spleising av tau. Bragdøya Kystlag og Kristiansand Orlogsforening var to av utstillerne som var med på å lage aktiviteter. Jørgen Sommerfeldt-Colberg holdt også foredraget «Båtkunstneren Jan Herman Linge». Ca. 1150 mennesker var innom museumshavna denne søndagen. Takk til alle som kom.

Se lang versjon av video fra Plastikk 2023.

Prisvinnere Plastikk 2023

Fagjuryen bestod av Carl Petter Swensson og Jan Adalberon. For ordens skyld, Adalberons båter stilte utenfor konkurransen. Det ble delt ut pris i to kategorier, beste originalbåt og beste restaurering.

I originalkategorien tar vi hensyn til om båten er godt vedlikeholdt og nær original stand. I beste restaurering er endringer og modifikasjoner fra original stand tillatt. Gjennomføring av regattaen teller i begge klasser.

Her følger juryens begrunnelse:

Beste originalbåt

Det var hyggelig å se Draco 2000 og 18 DC. Vi har ikke sett så mange Draco-båter under regattaen før. Det var også en pen With Vital. Det hadde vært hyggelig å se båter fra Ali-Craft, Nordkapp, Wiking og Nor-Dan m.fl. Dere er hjertelig velkomne neste år.

Vinneren er 23 fot Herwa Grimsfjord «Luna». Den er imponerende holdt, med nesten alt originalt, ned til kokeapparatet og pentry-innredningen og et dørkteppe i det som var de kuleste fargene på 1960-tallet. Gratulerer til «Luna»!

Herwa Grimsfjord 23 fot under Plastikk 2023.
Herwa Grimsfjord 23 fot under Plastikk 2023. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.

Beste restaurering

I klassen for best restaurerte båt kommer vi ikke utenom Jan Adalberons Skibsplast. Men han er i juryen, og båten er derfor ikke med i konkurransen. Men fin båt er det. Nevnes må også Gromlingen, en sjelden Linge-båt, og det er godt å se den i godt hold og med en motor kanskje litt mer enn det Jan Herman Linge så for seg…

Til slutt stod to båter på målstreken, begge meget pent restaurerte Fjordlinger. Det var meget jevnt, begge er flott restaurerte båter, men én måtte velges, og det ble Fjordlingen med turkist dekk: Fjordling 17 fot, 1965-modell med en Mercury Black 175 HK.

Fjordling 17 fot 1965 modell under Plastikk 2023.
Fjordling 17 fot 1965 modell. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.

Tusen takk til juryen for arbeidet.

Vinner av publikumsprisen Plastikk 2023

Publikum kunne stemme på sin favorittbåt, og vinneren ble Skibsplast Seamaster 15, fra 1960, eid av Jan Adalberon. Båten vant også publikumsprisen i 2022. Båten ble i sin tid restaurert av Jan Strand, og motoren av Jan Adalberon. Båt og motor var i elendig forfatning da arbeidet startet. Vindskjermen er støpt på nytt av Gyli plast, etter nylaget form av Roald Skibsrud.

Plastikk 2018 - Skibsplast Seamaster 15. Foto Arve Lindvig.
Skibsplast Seamaster 15. Foto fra Plastikk 2018: Arve Lindvig.
Vi ses i 2024!

Noen bilder fra Plastikk 2023

(Se flere bilder fra Plastikk 2023 på Facebooksiden til Odderøya museumshavn)

Publikum Plastikk 2023 Plastbåtregatta Odderøya Kristiansand.
Publikum Plastikk 2023 Plastbåtregatta Odderøya Kristiansand. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.
Plastikk 2023 Plastbåtregatta Odderøya Kristiansand.
Kristiansand småbåthavn Plastikk 2023.
Kristiansand småbåthavn Plastikk 2023. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.
Plastikk 2023. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.