Prisvinnere Plastikk 2025 veteranbåtregatta i Odderøya museumshavn

Odderøya museumshavn under Plastikk 2025.
Odderøya museumshavn under Plastikk 2025.

Søndag 31. august arrangerte Vest-Agder-museet og Odderøya museumshavn «Plastikk 2025», museumsregatta for klassiske norske plastbåter. Det er 14 år siden regattaen ble arrangert for første gang.

Over 1600 mennesker var innom museumshavna denne søndagen. Takk til alle som kom!

Juryen til Plastikk 2025 bestod av: Jan Adalberon og Carl Petter Swensson. For ordens skyld: Jan Adalberons båter er ikke med i konkurransen.

Juryens begrunnelse Plastikk 2025:

Det er en glede og ære å bli spurt om å være dommere i plastbåtregattaen i år igjen.

Vi skal kåre to vinnere, en i hver klasse: beste originale båt og beste restaurerte båt. Vi har hatt disse to klassene i mange år. Det har vært en diskusjon i dommerpanelet i år, og også tidligere år, om hvordan skille disse to klassene fra hverandre.

Det er mange varianter av vedlikehold og restaurering:
• Det er båter som er helt originale, kun vedlikeholdt i bruksstandard og i noen tilfeller knapt nok det.
• Båter som er tatt fra hverandre og gjenoppbygd/restaurert med originalt og tidsriktig utstyr og motorer for å være i slik stand som da den var ny.
• Båter som var originale, men som er vedlikeholdt og oppgradert med moderne utstyr og motorer til en moderne standard.
• Båter som er litt eller vesentlig ombygd, oppgradert og restaurert til det knapt gjenkjennelige.
• Og alle variantene der imellom.

Dommerpanelet skal være de første til å innrømme det er en gråsone og at dommerpanelet ikke alltid har vært like konsistent i sine vurderinger.

For klassen Original båt vektlegges at båten er holdt så nær den tilstand den var da den var ny eller tidlig i bruksfasen. Elementer som teller er original gelcoat og andre materialer, tidsriktig motor, instrumentering og utstyr.

Klassen Restaurert båt er friere med hensyn til oppgradering av båten til moderne standard og med moderne metoder og materialer.

At båten er i sjøen er en fordel i begge klasser.

Prisvinnere Plastikk 2025

I år er det godt med båter, noen nye og noen gjensyn fra tidligere år.

I klassen original båt vil vi nevne disse:
• Tommy og Eivind Leander Dales Horn-plast Seaman 13 var en ny båt fra en produsent, Ljosland trevarefabrikk, vi ikke har sett før. Kult!
• Fjordlinger er det mange varianter av og Fjordlingen til Lars Hem er holdt i nær original stand med en 90 hesters motor som er innenfor DnVs maks motorstyrke for Fjordlingen.
• Vi har sett mange små With’er, men det er godt å se en av KMVs større båter, With Vital 20, i nær original stand med en passelig svart motor. Også den tilhørende Lars Hem.
• Jeg må også nevne Jan Strands KMV With 12’ med en 25 hk Mercury fra 1949. Den motoren er vesentlig eldre enn båten, men kunne sittet på båten da den var ny. Et lite minus fordi bensintanken ikke er original Mercury, den er en tidsriktig tank fra Chrysler …. 😉

Og vinneren er Dag Wiraks:

Herwa 15 De Luxe med en 1956 Evinrude BigTwin

Båten er plukket fra hverandre og pusset opp for å være i samme stand som da den var ny med originalt tidsriktig utstyr. Original gelcoat, nytt treverk av samme slag, original instrumentering og styring, originale Helly Hansen fendere og motor med original bruksanvisning på innsiden av motorkåpen.

Herwa 15 De Luxe med en 1956 Evinrude Big Twin.
Herwa 15 De Luxe med en 1956 Evinrude Big Twin.

Dag har også gjort en fantastisk jobb med dokumentasjon av prosjektet som er til stor nytte for andre som vil gjøre lignende med andre båter.

I klassen for restaurerte båter nevner vi:
• Fjordlingene til Yngve Kristensen og Glenn Kristensen er klassiske båter som er modernisert og motorisert med motorer godt over det dobbelte av hva DnVs typegodkjenning av den originale Fjordlingen tillater.
• Tor Arve Topstads Skibsplast Sportman 13’ Kustum fra 1965 er en flott gjenoppbygd båt vi har sett her for noen år siden. Ikke helt som original, selv om motoren er tidstypisk, men et fantastisk arbeid.
• En av de båten som så tilsynelatende originale ut, men hadde noe rart over seg var det som viste seg å vøre en hybrid av Herwa 15 De Luxe og en italiensk Dalla Pieta speedbåt. En ekte «Herwa-Pieta» tilhørende Alexandre Skjørestad og Bjørnar Lauve.

Vinneren av klassen beste restaurerte båt er Ole Bengt Rosenvolds:

Mekling 27’

Det er en båt tegnet av Linge, bygd på KMV og den er pusset opp og fornyet og er i flott stand. Nylakkert med blått skrog og hvitt overbygg og ny VP motor med moderne instrumentering.

Mekling 27 under Plastikk 2025 i Odderøya museumshavn.
Mekling 27 under Plastikk 2025 i Odderøya museumshavn.

En båt med en flott design og innredningsløsning så man må undre litt på hvorfor det ikke finnes flere av den langs kysten.

Jan Adalberon og Carl Petter Swensson takker for oss. Håper vi sees neste år med mange flotte klassiske plastbåter.

Årets publikumsfavoritt!

Årets publikumsfavoritt er bygget på skroget til en Skibsplast Sportsmann 13. Båten var så dårlig at det var umulig å føre tilbake til original, og Tor Arve brukte skroget til å bygge sin drømmebåt: En liten 13 fots runabout.

(Ha på lyd på denne videoen!)

Skroget er fra 1965 med mahogny dekk bygd på meranti finer og massiv mahogni. Vindskjermer er tatt fra en Morgan sportsbil. Motoren skal av utseende ligne en Mercury Mark 45 fra 1958-59 – ombygd med Lon Stevens stackers, fri eksos, separert kjøling. Motoren er bygd sammen av deler fra 50-60-70 og 80-tallet. Båten har en hjemmelaget wirestyring med steering bar og ratt fra en 60-talls hydroplane.

Ombygd Mercury Mark 45 fra 1958-59 med Lon Stevens stackers.
Ombygd Mercury Mark 45 fra 1958-59 med Lon Stevens stackers.

Vi ses til neste år!