Utstillingsåpning Vigeland hus i Mandal: «Mellom skulptur og maleri»

20. juni kl 00:00-14:35 | Vigeland hus

Mandag 20. juni kl. 14 åpner utstillinga «Mellom skulptur og maleri» som viser ei samling nyinnkjøpte tresnitt av Gustav Vigeland i barndomshjemmet til kunstneren.

De 28 tresnittene som stilles ut i denne utstillinga ble samla gjennom flere tiår av Svein Arne Sørensen (1955-2021). De viser et representativt utvalg av Vigelands tresnitt-produksjonen. De stilles ut i innrammingene de hadde da samlinga ble kjøpt inn. De viser dermed litt av tresnittenes levde liv i privat eie gjennom mange tiår.

Gustav Vigeland som grafiker

Mandalskunstneren Gustav Vigeland er mest kjent for sine skulpturer, men tresnitt var en kunstform han også arbeida innenfor. Han uttalte sjøl at «træsnittet i sit væsen vel saameget er af plastisk væsen, vel saameget af plastisk natur som af malerisk». Han så på tresnittet som noe som befant seg mellom det skulpturelle og maleriet. Flere av motivene i Vigelands tresnitt finnes også som skulpturer, og det var gjerne tresnittene som ble lagd først, deretter skulpturene.

I museets samling har nå både skulpturen og tresnittet "To menn holder en okse". Motivet er inspirert av et besøk Vigeland hadde på Dyrskuen i Lyngdal.
I museets samling har vi nå både skulpturen og tresnittet «To menn holder en okse». Motivet er inspirert av et besøk Vigeland hadde på Dyrskuen i Lyngdal.

Utstillinga «Mellom skulptur og maleri» forteller historier om en av våre kunstnere, den viser motiver fra kommunen vår og den er et minne om en samler og lokalpatriot som ønska at det han hadde samla skulle komme i offentlig eie, i Vigelands hjemby Mandal!

Velkommen til utstillingsåpning

Utstillinga åpnes mandag 20. juni kl. 14 av ordfører i Lindesnes kommune, Even Tronstad Sagebakken.

Sted: Vigeland hus, Gustav Vigelands vei 20, inngang fra Grensegata 3a.

I 2019 stilte vi ut 20 av Vigelands tresnitt i Andorsengården i forbindelse med Vigelands 150-årsjubileum. I artikkelen som ble skrevet til den utstillinga er det mer historikk knytta til Gustav Vigelands arbeid med tresnitt: Gustav Vigeland og tresnittet.

Mandal museum og Vigeland hus har åpent alle dager kl. 11-17 fra 20. juni til 15. august 2022.

Vigeland hus:
Omvisning hver time.
Grafikkverksted kl. 11, 13 og 15.

Andorsengården:
Daglige omvisninger:
Kl. 12:30: Omvisning i jubileumsutstillinga «Mandal – der elv møter hav»
Kl. 13:30: Kunstvandring – oppmøte Andorsengården
Kl. 15:00: Repslaging