Utstilling Flekkefjord museum: «Forelsket og foraktet: Norske kvinner – tyske soldater»

05. mars kl 19:00-20:00
Forelsket og foraktet - Portrett soldat utsnitt retusjert.

Hvem eier kvinnekroppen, og hvem styrer kjærlighet i krig?

Flekkefjord museum åpner Oslo Museums vandreutstilling «Forelsket og Foraktet: Norske kvinner – tyske soldater» tirsdag, 5. mars kl. 19.00.

Utstillingen handler om «tyskerjentene». Men tar opp flere, større spørsmål om kjærlighet, kollaborasjon og rettferdighet. Den er delvis basert på journalisten Helle Aarnes bok «Tyskerjentene – historiene vi aldri ble fortalt». Hun holder foredrag på museet torsdag 21. mars, kl. 19 (les mer foredraget).

Utstillingsåpning «Forelsket og foraktet: Norske kvinner – tyske soldater»

Åpning tirsdag 5. mars i Sjøbuene hos Flekkefjord museum kl. 19.00-20.00. Dørene åpner kl. 18.

Kaffe og enkel servering. Gratis inngang.

Utstillingen er åpen:

Mandag til lørdag 4.3.-23.3 kl. 11-15. (Stengt søndager).

Om utstillingen

Under okkupasjonen var over 300.000 tyske soldater stasjonert i Norge, og mange av disse fant kjærligheten her. Da krigen tok endelig slutt, gransket den norske stat forholdene mellom okkupasjonsstyrkene og norske kvinner – «Tyskerjentene».

Skamklipping, internering, fengsel og deportasjon var ofte konsekvensene norske kvinner ble utsatt for etter freden. Var det kjærlighetens pris?

Samtidig, fikk huseiere godt betalt for å leie ut rom til okkupasjonsmakten; byråkrater på kontor jobbet og fikk lønn, fabrikker solgt krigsproduksjon. Arbeidstakere og kunder var heller ikke straffet for sine forhold med tyskerne. Hvorfor gikk det ut over kvinner, da?

Blant «Tyskerjentene» var det prostituerte tvunget inn i sexarbeid for tyske soldater. Opportunister så muligheten for å få tak i flere goder – mer enn bare ei flaske sprit og en fest – det var døtre til forretningsmenn som daglig kollaborert med okkupasjonsstyrkene. Og så var det damer som rett og slett bare forelsket seg. Skal disse ses som en og samme sak?

Utstillingen som vises på Flekkefjord museum er et ekstrakt av den større utstillingen «Forelsket og foraktet» som ble produsert og vist på Bymuseet i Oslo i perioden 22. oktober 2013 til 1. februar 2016.