Ull fra Sjølingstad Uldvarefabrik til Milan Design Week

C2S Armchair - Stine Aas & Siv Støldal
C2S Armchair. Designet av Stine Aas og Siv Støldal.

Siv Støldal har vært hos Sjølingstad Uldvarefabrik over flere år og gjennomført flere prosjekter. Nå er designteamet Stine Aas og Siv Støldal plukket ut av DOGA – Design og arkitektur Norge til å stille ut under «Norwegian Presence» på Milan Design Week.

Siv Støldal er skredder, og lager også kolleksjon av klær, blant annet med Sjølingstads stoffer, sammen med HAiK (Siv Støldal, Ida Falck Øien and Harald Lunde Helgesen) og alene.

Stolen som er plukket ut til utstillingen er en komfortabel lenestol laget med ull som virvler rundt en industriell stålramme. Det er klassiske elementer både i form av strukturen og ulltekstilene. C2S er forankret i både tradisjon og modernitet. Den er en ærlighet i materialer og konstruksjon, og stolen har som mål å fremheve den unike karakteren til tovet norsk saueull.

Om prosessen

Ullen til stolen er levert fra Norilia (Nortura) et gårdseid selskap som henter ull fra gårder på Vestlandet. Ullen er tovet gjennom den gamle nålefiltemaskinen på Sjølingstad Uldvarefabrik, med 4800 nåler. Det tovede tekstilet foredles gjennom vask, sentrifugering og tørking ved de originale gamle dampdrevne maskinene i museumsfabrikken.

Bærekraft

Villsauull er naturlig pigmentert og har et bredt utvalg av nydelige farger. På grunn av dyrevelferd må de gamle sauerasene klippes minst en gang i året, så denne ullen er en betydelig årlig fornybar ressurs. Tove- og etterbehandlingsprosessen bruker tradisjonell tekstilkunnskap og historiske tekstilmaskiner som oppbevares, beskyttes og aktualiseres på Sjølingstad Uldvarefabrik. Designerne opplever at steder som dette, hvor tradisjonell kunnskap og maskiner er tilgjengelig, er svært viktig når de jobber med å designe bærekraftige produkter.

Om Sjølingstad

Sjølingstad Uldvarefabrik ble grunnlagt i 1894 og var i normal drift i 90 år. Fabrikken produserte garn og slitesterke møbelstoffer. I dag er fabrikken fredet av Riksarkivet som en levende museumsfabrikk. Tradisjonelle ullvarer produseres fortsatt på fabrikken. At fabrikkens maskiner og lokaler også brukes i utforskende kunstnerisk arbeid oppleves som utrolig givende og interessant for de som jobber her til daglig. Design- og tekstilprosjekter er ofte en del av utstillingene.