Museene i Kristiansand «Turist i egen by» 2023

Kristiansand museum

Odderøya museumshavn, Kristiansand museum, Kristiansand kanonmuseum og Gimle Gård i Kristiansand har åpent og gratis inngang under «Turist i egen by» 14. mai 2023.

Disse museene har åpent med gratis inngang 14. mai 2023:

• Odderøya museumshavn kl. 11-15
  • Kristiansand museum kl. 10-15
  • Kristiansand kanonmuseum kl. 11-17
  • Gimle Gård kl. 10-14 (fire omvisninger – forhåndssalg av gratisbilletter under)

Gratisbilletter til alle museene bestiller du her: visitsorlandet.com

Hva skjer?

Kristiansand museum. Foto: Elida Åsland
Kristiansand museum. Foto: Elida Åsland.

Kristiansand museum

Opplev Kristiansand museum fult av liv og spennende fortellinger. Drama-studentene fra UIA bruker hele området til å fortelle spennende historier i og om brygningene på området. Kanskje til og med Asbjørnsen og Moe dukker opp?

Mellom kl 12 til 14 skjer det ulike fortellinger rundt på området som du kan oppdage og oppleve.

Odderøya museumshavn
Odderøya museumshavn. Foto: Elida Åsland.

Odderøya museumshavn

Ta turen til Odderøya museumshavn mellom klokka 11 og 15 og lag båter, fargelegg piratmasker og andre aktiviteter. Her kan du se utstilling om fritidsbåter fra 1950-tallet og utover. Vi selger is, vafler, kaffe, jus og brus.

Gimle Gård Kristiansand

Gimle Gård

Gimle Gård ble bygd som sommersted – lystgård – for den rike kjøpmannen Bernt Holm og hans familie på slutten av 1700-tallet. Den ble etter hvert helårsbolig for familien, og gikk i arv i familien i fem generasjoner. Femte og siste generasjon på Gimle var Ottilie (Titti) Arenfeldt Omdal. Her har livet stått stille siden siste eier døde i 1982.

Forhåndsregistrering av gratisbilletter til barneomvisning (grunnet kapasitet):

Kristiansand kanonmuseum_drone_foto Steinar Furu
Kristiansand kanonmuseum. Foto Steinar Furu.

Kristiansand kanonmuseum

I flott turterreng på Møvik utenfor Kristiansand ligger et kanonbatteri fra andre verdenskrig. Kanonen på Møvik er verdens nest største kanon montert på land. Batteriet (Batterie Vara) ble påbegynt i 1941 og skulle sammen med kanonbatteriet i Hanstholm i Danmark kontrollere skipstrafikken i Skagerrak.