Tepper, sjal og vadmel fra Sjølingstad Uldvarefabrik

Sjølingstad Uldvarefabrik veveri.

Sjølingstad Uldvarefabrik veveri har vevd et bredt utvalg av stoffer siden 1894. Vi vever fortsatt, noen av stoffene leverer vi direkte til våre faste kunder, andre selger vi i museumsbutikken vår. Plissé til Setesdal- og Vest-Agder-bunaden går det hvert år mange meter av til Husfliden. Vi vever også sjal til bunad, vadmel, tepper og pledd.

I museumsbutikken selger vi vadmel, sjal, Jacquardvevde ulltepper, vogntepper og sitteputer. Jacquardteknologien ble utvikla i Frankrike for mer enn 200 år siden, og på Sjølingstad har vi brukt denne siden 1913. Vevene er hullkortstyrt og mønsterkortene ble innkjøpt eller designa og lagd på fabrikken. I dag vever vi to ulike mønster. Det er fuglemønsteret, innkjøpt fra Sverige i 1926, og slyngrosemønsteret som ble designa og slått kort til på Sjølingstad Uldvarefabrik omkring 1950.

Se vår nettbutikk med ullvarer fra Sjølingstad Uldvarefabrik.

Kontakt fabrikken for informasjon eller bestilling:
E-post: sjolingstad@vestagdermuseet.no

Ulltepper og pledd selges kun i museumsbutikken på Sjølingstad

Ulltepper og pledd i våre tradisjonelle mønster er populære. Vi har kun en liten produksjon, og selger kun fra egen museumsbutikk på Sjølingstad. Vi tar ikke bestillinger.

Sjølingstadtepper.