Sommerjobb og tilkaller på Kristiansand museum, Kristiansand kanonmuseum, Odderøya museumshavn og D/S Hestmanden

Elisabeth titter frem på Gimle Gård.
Foto: Vest-Agder-museet.

Søknadsfristen på sommerjobb har dessverre gått ut, men ikke vær redd for å sende inn en åpen søknad dersom du er interessert i jobb i våre avdelinger.

Er du interessert i historie, og liker å jobbe med mennesker? Da er kanskje dette sommerjobben for deg!
Kristiansand museum: Friluftsmuseet har hus fra Kristiansand, Setesdal og indre Vest-Agder, og er et besøksmål for både lokale og tilreisende turister. Om sommeren har vi åpen kafe, dyr på beite, omvisinger og barneaktiviteter hver dag.  Det søkes en egen person som kan ivareta dyrene og grønt- og uteområdene på sommeren.

Kristiansand kanonmuseum: I det flotte 370 mål store museumsområdet på Møvik i Kristiansand ligger Møvik fort fra andre verdenskrig. Kanonen på Møvik er verdens nest største kanon montert på land. Møvik fort skulle sammen med kanonbatteriet i Hanstholm i Danmark kontrollere skipstrafikken i Skagerrak.  I juli kjører vi daglig med ammunisjonsjernbanen på området.

Odderøya museumshavn: Et steinkast unna Kvadraturen og Kristiansands populære handlegate, Markens, ligger museet rett ved sjøkanten. Her kan du kan bl.a. låne robåt og vannkikkert, leie SUP-brett med historisk kart og oppleve det spennende livet under vann i vårt saltvannsakvarium.

Gimle Gård: Lystgården sies å være landsdelens vakreste herregård, og ble bygget som sommersted for en rik kjøpmann tidlig på 1800-tallet. Huset var i samme families eie i 185år, og har derfor masse fine møbler og spennende historier. Om sommeren har vi omvisinger flere ganger om dagen, samt barneaktiviteter på utvalgte dager.

D/S Hestmanden: Skipet ble bygget i 1911, har overlevd to verdenskriger i utenriksfart, og seiler i dag for egen maskin som Norsk krigsseilermuseum og nasjonalt krigsminnesmerke for krigsseilerne. I sommer skal vi seile korte seilaser, og ligge til kai på Bredalsholmen med åpent skip i fellesferien.

Til våre avdelinger søker vi engasjerte og serviceinnstilte verter til spennende arbeidsdager på museene. Vi søker deg som er ansvarsfull, løsningsorientert og som jobber godt både alene, men også godt sammen med andre. Det vi til tider være travelt så du må trives i et hektisk miljø.

Elisabeth titter frem
Foto: Vest-Agder Museet

Arbeidsoppgaver:

Billettsalg og kundemottak
Salg av ulike produkter i museumsbutikk
Kafevert (Kristiansand museum, Museumshavna)
Lede barneaktiviteter
Holde omvisninger (primært Kristiansand museum, Gimle Gård)
Vertskap ved arrangement
Kjøre jernbane på Kanonmuseet (krever førerkort med klasse B)

Kvalifikasjoner:

God muntlig norsk og engelsk, gjerne også tysk
Interesse for å lære og formidle historie. Opplæring vil bli gitt på hvert museum
Helst fylt 18 år, men ikke et krav
Erfaring fra butikk, resepsjon og servicestillinger er positivt, men ikke et krav til stillingen
Erfaring eller interesse for å formidle til barn samt tilby aktiviteter for barn

Nyttig å vite:

Museene ser både etter sommerverter og etter tilkallingsverter utenom sommersesongen
Museene har åpent i skolenes sommerferie
Arbeidstid er ukedager, helger og kvelder etter behov. Det er ønskelig med søkere som kan jobbe hele sommeren.
Opplæring og sikkerhetskurs vil bli gjennomført i forkant av sesongstart.
Stillingen på Kanonmuseet krever førerkort klasse B da du skal kjøre toget på museet
Sommerjobben krever politiattest

Høres dette spennende ut? Send oss en søknad via dette skjemaet:
Last opp en søknad der du forteller litt om deg selv, samt en CV og eventuelle attester.

Spørsmål til stillingene rettes til Stine.edvardsen@vestagdermuseet.no

Søknadsfrist: 1. januar 2024.