Skeivhet til sjøs – Foredrag i Odderøya museumshavn

Skeive sjøfolk
Skeive sjøfolk. Foto: Aftenposten.

Hvilke rom fantes for skeivhet til sjøs ca. 1950-1980? Bård Gram Økland er konservator ved Bergens Sjøfartsmuseum og vil fortelle om det pågående forskningsprosjektet ved museet som dokumenterer og belyser hvordan skeive sjøfolk opplevde tiden sin til sjøs.

Dette er første studien av sitt slag i Norge og har så langt blitt presentert i boken «Skeiv lokalhistorie» utgitt av Nasjonalbiblioteket og i utstillingen «Skeive sjøfolk» på Bergens Sjøfartsmuseum.

Foredraget vil belyse norsk sjøfart i tiårene etter krigen, gjerne omtalt som en gullalder, med en til nå lite kjent innfallsvinkel.

Du vil få høre om blant annet mannssamfunnet om bord, motstanden mot skeive sjøfolk og de mulighetene som sjømannslivet kunne gi.

Sted: Odderøya museumshavn, Nodeviga, Kristiansand
Når: Torsdag 27. april kl. 19 (dørene åpner kl. 18.30)

Vi anbefaler å forhåndsbestille billetter:

Vest-Agder-museets årskort gir gratis inngang (men du må forhåndsreservere gratisbilletten grunnet begrenset antall plasser).

Skeive sjøfolk seilas

— HISTORIER I ET MUSEUM —

I denne foredragsserien ønsker vi å invitere til spennende foredrag knyttet til Kristiansand og Sørlandet. Se oversikt over alle arrangementer i Odderøya museumshavn på nettsiden.

Historier i et museum logo