Seaweed festival 4.-6. juni 2021

Visste du at mennesker alltid har spist tang? I alle land med kystlinje i verden vokser det ulike arter tang og tare- og tang har vært brukt til mye spennende gjennom tidene,  bl.a. i mat og øl, som medisin og i gjødsel og kosmetikk. For å feire tangens mangfold og allsidighet, arrangerer vi en tredagers festival. Festivalen er et samarbeid mellom Lindesnes fyr og Odderøya museumshavn, og i år samarbeider vi med mange nye og spennende aktører.

Fredag 4.juni kl 18-20 AVLYST!

Sted: Odderøya museumshavn

Program:

• TilStede mat og mer: tilbereder herlige smaksprøver og viser hvordan du kan bruke tang i mat på nye og spennende måter
  • Lindesnes Brygghus: demonstrer ølbrygging og hvordan de bruker tang og andre råvarer i deres populære øl Havets øl. Det blir rikelig med smaksprøver.
  • Tone Kroglund far Havforskningsinstituttet Flødevigen forteller om tangsorter som kan sankes på Sørlandskysten og hvor det er trygt å sanke de.
  • Laura Christine Brøvig Vallenes viser hvordan hu n bruker tang i noen av hennes deilige såper og snakke om fordelen med å bruke tang i kosmetikk.

På grunn av Covid-19, legger vi kun ut noen få eksklusive billetter, så vær snar med å kjøpe billett

Lørdag 5. juni kl 10- 16

Sted: Lindesnes fyr

• Kortkurs: 5 alger i maten med Siri Mathisen. Påmelding på lindesnesshop.no
  • Kreativ bruk av tang og tare med Melanie Tjenø som både har utstilling og demonstrer pressing og trykk av tang
  • Arne Dunkier Havforskningsinstitutet formidler fra fyrhagen under vann, og det blir rkelig med smaksprøver.
  • Jentan på Båly griller fisk i sukkertare. Og det blir servering av tangogtaresuppe.

Søndag 6.juni kl 11- 16 AVLYST!

Sted: Odderøya museumshavn

Familiedag/ Turist i egen by

Gratis inngangsbillett

• Laura Christine Brøvig Vallenes har stand og selger sine fantastiske såper med tang
  • Dekorer en tøypose med ditt unike tangtrykk

KL 11- 13  Arrangerer Barnas Øy sitt morsomme kurs Sørlending for en- time eller to, hvor du lærer noe sørlandske uttrykk, litt historie og får opplæring i knuter og fortøyning. Det blir anledning til å ro deres travalje som har plass til 13 personer rundt Odderøya og fiske makrell på turen. Kun begrensede plasser. Send påmelding til: vam.museumshavna@vestagdermuseet.no

KL 14-16  Arrangerer Barnas Øy undervannssafari. Store og små kan låne tykke våtdrakter og svømmevester og dykke etter tang. Opplæring i sikkerhetsprosedyrer og og redning blir gitt før safarien starter. Her er det også begrensede plasser. Send påmelding til: vam.museumshavna@vestagdermuseet.no

Odderøya museumshavn og Lindesnes fyr er utendørsmuseer og alle aktivitetene foregår stort sett i det fri, bortsett fra programmet på fredagen. Vi tar smittevern på alvor og lover at vi passer på god avstand mellom deltakerne, og gjestene sitter på tilviste plasser i et romslig lokale med god lufting.