Retro på Gimle gård

Er du med på en omvisning på Gimle gård er det ikke anledning til å kikke inn i alle skuffer og skap, og det er nettopp her det gjemmer seg så mye spennende! Her har du en anledning til å se nærmere på noen av de norsk-produserte servisene som finnes på Gimle, gjenstander som i dag har blitt populære igjen og ofte omtales som «retro».

Titti Arenfeldt Omdal bodde på Gimle til 1982. Som voksen dame kjøpte hun eller fikk hun deler til flere serviser som er fra perioden 1950-1980. Mange av disse er laget av norske produsenter som Porsgrund porselensfabrikk, Figgjo Fajansefabrikk og Egersund Fayancefabrik. En gjennomgang av deler av samlingen på Gimle viser at det finnes utrolig mange ulike serviser, men ofte bare en eller to deler til hvert servise. Hvorfor det har blitt slik vet vi ikke. Var det slik at mye ble knust eller fikk hun deler av andre hun kjente?

Nå har vi samlet noen av gjenstandene fra denne delen av samlingen på Gimle, kanskje du finner igjen et servise som du har eller husker fra tidligere?

Du kan se utstillingen på digitalt museum her.

I løpet av året lager vi i Vest-Agder-museet flere digitale utstillinger med gjenstander fra samlingen. Gjennom disse kan du få et innblikk i hvilke deler av samlingen vi jobber med, og du kan se gjenstander som ofte ellers ikke er på utstilling fysisk. Det er også en mulighet for å dykke litt dypere inn i de ulike samlingene vi har.