Presseutstyr fra Fædrelandsvennen

En samling pressekort fra Fædrelandsvennens fotograf Trygve Skramstad

I 1986 fant det sted en boksekamp mellom Michael Spinks og Steffen Tangstad i Las Vegas. Dagsavisen Fædrelandsvennen dekket kampen. Museet har presseutstyret som ble brukt til å formidle bilder fra begivenheten for lesere på Sørlandet.


Av Even Kristiansen

Gjenstander som inngang til å fortelle en større historie

Internett har endret mye på hvordan vi tar imot informasjon og medieinnhold, så hvordan ville en dekning av saken sett ut i dag? Selv om det bare er 40 år siden, har mye endret seg. De utvalgte gjenstandene som denne artikkelen omhandler, skal være utgangspunktet for å gi svar på spørsmålene. Gjenstandene sto opprinnelig i en monter i Fædrelandsvennens lokaler i Vågsbygd. I forbindelse med flytting av avisens trykkeri, ble de gitt til Kristiansand museum i 2021.

Det kan virke underlig at en lokalavis fikk sendt et presseteam til Las Vegas for en boksekamp, men hvordan skulle man ellers dekke en slik sak? Kampen var snakket om som en stor begivenhet i bokseverdenen. Den norske bokseren Steffen Tangstad skulle konkurrere mot amerikanske Michael Spinks (Ekeli & Iversen 2016). Fædrelandsvennen og andre aviser snakket opp hendelsen massivt, med god grunn, for å skape engasjement. Kampdagen kom og var over på 10 minutter, med nederlag for Tangstad. Uansett ble dette en god sak å dekke for avisen.

Utstyret til presseteamet

Nikon F kamera fra Fædrelandsvennens fotograf Trygve Skramstad

Selve utstyret består av blant annet et Nikon-kamera som var produsert i 1959 (Nikon 2022). Fasongen er lik et moderne speilreflekskamera, men produserte bilder av film som ble fremkalt istedenfor å lage digitale filer. Denne spesifikke modellversjonen var banebrytende på sitt felt for å kunne bytte mellom linser og å ha en eksponeringsmåler. Dette er eksempler på ting vi fort kan ta for gitt i digitale kameraer hvor slikt justeres i sanntid på kameraets skjerm. Enheten ble produsert fram til 1973, etter å ha hatt en mektig plass på markedet.

Billett til Spinks-Tangstad-boksekampen i 1986 for Fædrelandsvennens fotograf Trygve Skramstad

 

For å ha spesielle tillatelser og tilganger, trengte pressen å bære med en form for presselegitimasjon. Trygve Skramstad var fotografen til teamet, og billetten han brukte var grønn og stemplet med «MEDIA». Foto: Vest-Agder-museet.

Dette er Skramstads kort som bevis på at han hadde rett til hjelp for å utføre jobben sin. Han hadde dette mest sannsynlig med seg til Las Vegas, ettersom det er fra 1980. Gjenstanden i seg selv har gulnete sider og er blitt fastlåst med åpen side etter oppbevaring. Foto: Vest-Agder-museet.

Hvordan ville en dekning av hendelsen sett ut i dag?

I dag er korrespondenter og journalister plassert omkring i verden for å dekke utenlandske begivenheter. I tilfellet Fædrelandsvennen er fokuset på lokalnyheter likt som før, men tilgangen til større saker i utlandet er lettere. Tangstad vs. Spinks var nok en sjelden hendelse i sin tid, mens i dag dekkes slike saker gjennom digitalt samarbeid. Fædrelandsvennen har nå et samarbeid med VG sport for ikke-lokale hendelser, og innslag fra leserne i samarbeid med de lokale sportsnyhetene (Iversen 2021).

Hva disse pressegjenstandene gir oss, er en luke inn i den analoge journalist-metoden. Å produsere en slik artikkel tok mer arbeid, ettersom digitale verktøy ikke var til stede. Det gir oss også en forståelse for at det tok lengre tid å få publisert en slik sak, ettersom avisartikkelen kom ut to dager etter selve hendelsen. Dette står i kontrast til hvordan en hendelse blir dekket nærmest direkte når den oppstår i dag.

Internett og nye arbeidsmåter

Internett har endret verden på de fleste måter med tanke på informasjonsspredning. Samarbeidsmulighetene er varierte og omfattende for de moderne avisene og deres nettsider. Kommunikasjonen mellom norske aviser i 1986 tillot ikke samarbeid som internett tilbyr i dag, så da endte Fædrelandsvennen opp med å sende et lite team til Vegas.

Det var kostnader og en viss investering i å sende et team til å dekke en hendelse utenfor landets grenser. Det endelige produktet i Fædrelandsvennen endte opp som en sak om selve begivenheten, deretter flere senere artikler om hvor nordmenn kunne få med seg opptaket av kampen noen uker senere.

Avisoppslag om Tangstad-Spinks-kampen, Fædrelandsvennen 8. september 1986.

Avisutklipp fra første dekning av kampen i Fædrelandsvennen (Fædrelandsvennen, 8. september 1986). Noen av bildene ble brukt fra Associated Press i selve nyhetsartikkelen. Trygve Skramstad er kreditert for bildet øverst til høyre.

80-tallet for Fædrelandsvennen var høydepunktet for fysisk-solgte aviser fram til digitalisering startet (Nielsen 2022). Det forteller kanskje at avisen var i en god posisjon til å utvide mediedekningen utover det lokale.

Nettaviser som Fædrelandsvennens dominerer vårt informasjonsinntak. Den digitale plattformen er nåtid og fremtid med dens positive og negativer sider. Mange unge vokser opp med nettavisen eller sosiale medier som førstevalg til nyheter (Reuters 2022). En undersøkelse fra «Reuters institute» viser at papiravisen utfases, og at de unge oppfatter den som «gammeldags» sammenliknet med sosiale medier.

Papiravis Fædrelandsvennen 2017 Eksempel nettavis, Fædrelandsvennen 2022

Forskjellen mellom fysisk kopi (Nygaard 2017) og Fædrelandsvennens nettside (Fædrelandsvennen 2022).

Å kunne oppdatere og endre avisen direkte etter hva som skjer hadde vært en drøm på 80-tallet. Men den fysiske avisen har fortsatt mye å si for mange. Den er mer upraktisk på de fleste måter, men det er et håndgripelig aspekt ved å ha informasjonen utskrevet i egne hender.

Hvorfor havnet disse tingene på museum?

Kamera og pressebevis brukes derimot fortsatt i den journalistiske arbeidsdagen, selv om mange arbeidsmetoder er endret. Men også disse gjenstandene blir utfordret av digitale løsninger. Det moderne speilreflekskameraet og smarttelefonen kan fylle rollen til all slags legitimasjon med sine digitale strekkoder og merker.

Kanskje kan disse gjenstandene i nær fremtid formidles av museet som ting fra en tid før mobilen og digitaliseringen styrte hele hverdagen?

Kilder:

Reuters institute. (2019). How Young People Consume News and the Implications for Mainstream Media (rapport kode ikke oppgitt). Rapport av Flamingo i oppdrag fra Reuters institute for the Study of Journalism, Oxford University. Hentet 22.mars 2022 fra https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/how-young-people-consume-news-and-implications-mainstream-media

Ekeli, E. F., Iversen, F. L. (2016, 9.september). – Det finnes ikke slike kamper lenger. NRK. Hentet 9. mars 2022 fra https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/_-det-finnes-ikke-slike-kamper-lenger-1.13122819
Fædrelandsvennen. (2022, 25. Mars).

Fædrelandsvennen forside: nyheter fra Sørlandet. https://www.fvn.no/

Iversen, A. S. (2021, 29.november). Sikter høyt etter NM-gull. Hentet 17. mars 2022 fra https://www.fvn.no/sport/i/jam9Oo/nytt-tungvektdrama-mellom-fury-og-wilder-fury-vant-paa-knockout

Nikon. History: 1946- (1959: SLR camera, the Nikon F is marketed). Hentet 9. mars 2022 fra https://www.nikon.com/about/corporate/history/chronology/1946/index.htm

Nielsen, May-Brith Ohman: Fædrelandsvennen i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 14. mars 2022 fra https://snl.no/F%C3%A6drelandsvennen

Nygaard, K. (12.04.2017). Avisen er forsinket. Hentet 24. mars 2022 fra https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/BQVMl/avisen-er-forsinket

Ukjent forfatter: Steffen Tangstand hadde ingen sjanse mot Michael Spinks. Fædrelandsvennen, 1986, 8. september.

Gjenstandsbilder tatt gjennom praksisperiode i Vest-Agder-museet, mars 2022.

Artikkelforfatteren er bachelorstudent i historie ved Universitetet i Agder. Artikkelen er skrevet som en del av en treukers praksisperiode ved Vest-Agder-museet i mars 2022. Oppgaven var å ta utgangspunkt i en gjenstand eller gjenstandsgruppe i museets samling, og ved hjelp av litteratur og ulike kilder skrive en artikkel for museets nettside.

Les andre artikler fra studenter i praksis ved Vest-Agder-museet her.