Museumsaften på Tingvatn fornminnepark: Hva forteller runer om språkutviklingen i jernalderen

Samuel Høiland, historiker og formidler hos Tingvatn fornminnepark med runer.

Foredrag under Vinterviking arrangementet på Tingvatn fornminnepark: Hva forteller runer om språkutviklingen i jernalderen fra folkevandringstid til vikingtid.
I Agder finner vi noen av de eldste runesteinene i landet. Hogganviksteinen, en runestein fra gården Hogganvik i Mandal kommune, blir datert til rundt år 400. Det er denne steinen med flere du vil bli kjent med denne kvelden på Tingvatn.

Samuel Høiland, historiker og formidler hos Tingvatn fornminnepark, vil gi et oversiktsbilde på utviklingen av runer og hvordan språket har formet seg gjennom jernalderen.

Sted: Tingvatn fornminnepark
Når: Fredag 24. februar 2023, kl. 18 til 20.

Åpen kafe og utstillinger.

Arrangementet er gratis med det er mulig å gi en gave for å støtte museets arbeid:
Vipps: 505282 (Tingvatn)

Museumsaften arrangeres samtidig som Vinterviking 2023.

Vinterviking 2023 på Tingvatn fornminnepark

Les mer om folkevandringstiden i Agder.