Møte med en fra den gamle garde…

John Martin Engesland og Anne Bergit Jørgensen, en tidligere og nåværende togekspeditør på Setesdalsbanen. Foto Thorunn Lunde

Det begynner å bli noen år siden den ordinære driften på Setesdalsbanen, og det å treffe noen fra «den gamle garde» som har hatt Setesdalsbanen som arbeidssted, skjer ikke like ofte lenger.

Derfor var det ekstra hyggelig da John Martin Engesland besøkte Setesdalsbanen 5. august 2018. Han har vært stasjonert på Hægeland og Grovane stasjon. I tillegg har han vært avløser på Byglandsfjord, Evje og Hornnes stasjon.

Mange år i jernbanens tjeneste

John Martin Engesland, født 28. september 1923, startet som bud på jernbanen i 1941. Vanligvis hadde budene som oppgave å løpe rundt med regninger, men han fikk lov til å være med på skiftning av togmateriell. Dette var ordentlig jernbanearbeid, og dette vekket lysten til å ta en utdannelse på jernbanen. I 1944 var Engesland ferdig telegrafist, og ble stasjonert på Nakksjø stasjon i Telemark. I 1946-1947 var han stasjonert på Hægeland. Deretter gikk turen til Herrefoss og Breland, før Grovane stasjon, og så Vennesla stasjon.
Da han var stasjonert på Hægeland stasjon, bodde han og en annen stasjonsbetjent på hybel på stasjonen. Her hadde de hvert sitt rom og delte kjøkken. Da han jobbet på stasjonene på Grovane og Vennesla, pendlet han fra Kristiansand hvor han bodde.

Engesland i sine litt yngre dager da han var togekspeditør på Herefoss i 1947-1952.. Foto privat.

Stasjonene var sentrale møtesteder på den tiden, og han husket godt at det var mye folk som samlet seg på Hægeland stasjon hver søndag. Mange skulle reise for å være borte hele uka for å jobbe i Kristiansand, og det var mange som dukket opp på stasjonen for å se hvem som skulle av sted.

Fra telegrafist til togekspeditør og til slutt togleder

Som ansatt telegrafist fungerte og utførte han også arbeidsoppgaver som togekspeditør (TXP), blant annet på Grovane stasjon.. Da han var på besøk på museumsjernbanen 5. august 2018, ble det en visitt innom dagens txp-kontor/billettkontor. Men som Engesland sa, her var det kun stasjonsmesteren som oppholdt seg i hans tid. Men billettsalg hadde han vært innom, så de gode gamle edmonsonske billettene kjente han godt til.

Fra stillingen som telegrafist til jernbaneekspeditør, jernbanefullmektig 3, jernebanefullmektig 2 og deretter jernbanefullmektig 1 tok Engesland toglederutdannelse. Han var fast avløser som togleder fra 1971. I 1978 ble han fast ansatt og jobbet så 10år som togleder på Kristiansand stasjon fram til 1988. Dette var etter at fjernstyringssystemet CTC var innført. Han kunne fortelle at det på denne tiden var slutt på lokaltogkjøring på den tiden, noe som gjorde toglederjobben noe enklere.

Engesland med barnebarn Erik på togledersentralen (ca 1986-88). Foto privat

Engesland jobbet også en sommer på Nordlandsbanen, da var han avløser i ferien på en rekke av stasjonene på Nordlandsbanen. At det kom en «søring» var ikke like populært hos alle. Først og fremst fordi at når det ble satt inn vikar i ferietiden, var det en del av de faste som gikk glipp av mulig overtidsjobbing…

Engesland trivdes i jobben som jernbanemann. Han hadde en kort periode på Linjegods, men han savnet togmiljøet og skiftarbeidet, som muligheten til langfri mellom skiftperiodene.

Mange som jobbet i jernbanen på denne tiden kom fra en «jernbanefamilie», dvs hadde nær familie som også var ansatt i NSB. Slik var det ikke for Engesland, ser man bort i fra en tremenning som også jobbet på jernbanen.

En tidlig «interrailer

I tillegg til å jobbe med tog, var Engesland en tidlig «inter-railer». Få år etter andre verdenskrig begynte han å legge ferieturene sine nedover i Europa, både Vest- og Øst-Europa, helt til Nord-Afrika og Algerie har turene gått. Noen ganger reiste han på egenhånd, andre ganger var turen i regi Norsk Ungdoms Reiseforening. Det var på en slik tur til tidligere Jugoslavia, han traff sin kommende slovenske kone. Med svigerfamilie i denne delen av Europa ble det dermed mange turer nedover sammen med familien i årene etter, først med tog, så bil og til slutt ble det fly.

Engesland på Breland stasjon (ca 1952. Ikledd fez kjøpt på turen til Algerie. Foto privat

For vi som jobber med historien til Setesdalsbanen, er slike møter med mennesker som kjenner til Setesdalsbanen fra driftstiden særdeles lærerikt – og ikke minst hyggelig.

Det viste seg at både Engesland og hans datter, Sølvi Wikstøl, hadde vært med Setesdalsbanen da banen kjørte sin siste ordinære tur i 1962. Sølvi husket ikke så mye annet fra turen, enn at hun fikk brus på Byglandsfjord! Men et hyggelig bilde fra turen ble det, og her ser vi Sølvi stående ved siden av lok 2.

Sølvi T Wikstøl på siste ordinære tur med Setesdalsbanen i 1962. Det hun husker best fra turen, er at hun fikk brus på Byglandsfjord. Foto privat.

 

Tusen takk til John Martin Engesland og hans datter Sølvi T. Wikstøl for at de tok turen til Setesdalsbanen denne søndagen i august!