Med fjær fra hele verden i Mandalselva

11. september kl 00:00-21:00 | Mandal museum

«Typisk norsk – ikke bare norsk» er tema for årets Kulturminnedager. På Mandal museum dykker vi ned i det historiske sportsfisket i Mandalselva og ser på hvordan fluer med fjær fra hele verden lokka til seg vår lokale laks.

På 1820-tallet vet vi at en ekspedisjon med sportsfiskere besøkte Mandalselva, og i ettertid ble fiskeutstyret deres gitt til en god hjelper i Mandal. Dette utstyret tilhører i dag museet.

Konservator Birgitte Sørensen forteller historien om ekspedisjonen.

Fluene har forandra seg mye på disse 200 årene, men laksen er den samme. Sportsfisker og fluebinder Petter E. Wikøren forteller om fjær og andre materialer fluene er bundet av og viser gamle klassikere og nye moderne fluer.

Laksefisker Petter E. Wikøren (selvportrett)

Både nye og gamle fluer stilles ut under arrangementet og det blir tid til både kaffe og prat etter foredragene.

Fri entré!

Artikkel om fiskeutstyret kan leses her:

Laksefiske i Mandalselva