Maria (6,5 år) og Viktoriia, Kyiv

Flukt fra Ukraina Maria 6,5 år og mammaen Viktoriia

Familien min betyr håp for meg. Håp er et eventyr og et mirakel // Моя родина означає надію для мене. Надія – це казка та диво

Se ukrainsk tekst lenger nede på siden.
// Перегляньте текст українською на сторінці нижче
Vil du lese flere historier om «Ukrainske håp»?
// Бажаєте прочитати більше історій про «Українські надії?» Шукайте тут:
Ukrainske håp – alle historiene – Vest-Agder-museet (vestagdermuseet.no)

Maria feirer lykkelig jul i Ukraina

Trist Maria på flukt fra krigen i Ukraina

Maria Leonova (6,5 år), Kyiv

Håp for meg er et eventyr og et mirakel. Jeg hadde mange flotte og morsomme ferier og mange venner i Ukraina. For meg er disse minnene et håp om et bedre, fredelig liv. Jeg har tatt med meg morsomme bilder fra den tiden og en dukke som jeg tok med meg til Norge da vi flyktet fra krigen.

Jeg ønsker å leve i et fredelig land. Og jeg ønsker fred i Ukraina, Norge og hele verden.

Viktoriia Illkiv, Kyiv

For meg personlig, betyr familien min håp for Ukraina. Å dele glede og seire, smil, våre glade bilder og alle de uforglemmelige opplevelsene og følelsene vi har hatt sammen.

Slike øyeblikk gir motivasjon til å tenke positivt og definitivt tro at alt det beste fortsatt venter på oss i framtiden, selv under de vanskeligste og tilsynelatende håpløse omstendighetene.

Lykkelig familie i Ukraina

Марія Леонова, 6.5 років, Київ

Надія для мене це казка і диво. У мене в Україні було багато красивих й веселих свят та безліч друзів. Для мене ці спогади – це надія, на краще, мирне життя. Я привезла собою веселі фото з того часу, а також ляльку, яка була зі мною і в дорозі до Норвегії, коли ми втікали від війни.
Я хочу жити у мирній країні. І я бажаю миру своїй Україні, Норвегії і всьому світу.

Вікторія Ільків, Київ

Особисто для мене надї з України – це моя родина, спільна радість і перемоги, посмішки, наші щасливі фотографії й усі ті незабутні емоції, які ми переживали разом.
Такі моменти дають наснагу за будь-яких, навіть найскладніших й, здавалось би, безвихідних обставин, думати позитивно і безумовно вірити, що все найкраще ще чекає на нас у майбутньому!

Lykkelig Maria med mamma Viktoriia og pappa i Ukraina