Maksym Poroskun (13 år) og Inna Poroskun, Sumy

Maksym Poroskym fra Ukraina viser fram medaljer og pokaler han har vunnet i bryting

Gi aldri opp! // Ніколи не здавайся!

Vil du lese flere historier om «Ukrainske håp»?
// Бажаєте прочитати більше історій про «Українські надіїШукайте тут:
Ukrainske håp – alle historiene – Vest-Agder-museet (vestagdermuseet.no)

Maksym Poroskun (13 år), Sumy

Mitt navn er Maksym. Jeg er 13 år gammel og kommer fra Ukraina, fra byen Sumy. Jeg har vært engasjert i gresk-romersk bryting siden jeg var 6 år gammel, opptrådt på ukrainske arenaer og vunnet mye. Så måtte jeg forlate Ukraina og dra til Norge. Da jeg dro, ble jeg eskortert av treneren min. Han ga meg en vimpel med teksten: «Gi aldri opp, og du vil se andre gi opp.»

I Norge har jeg begynt å bryte igjen, og det har allerede gitt resultater. Når jeg går ut til premieutdelingen, føler jeg nasjonalsangen til landet mitt i hjertet, og trenerens ord «GI ALDRI OPP» er i tankene mine.

Gutt i bryterdrakt med Ukraina på ryggen  Gutt med bryterdrakt med Norge på ryggen

Максим (13 років) Пороскун, м.Суми

Мене звуть Максим. Мені 13 років. Я з України, з міста Суми. З 6 років я займаюсь греко-римською боротьбою, виступав на українських аренах, мав досягнення. Мені довелося виїхати з України до Норвегії. Коли я від’їздив, мене проводжав мій тренер. Він дав мені вимпел, на якому написано «Ніколи не здавайся і ти побачиш, як здаються інші».

В Норвегії я знайшов свій вид борьби, вже є деякі результати. Коли я виходжу на нагородження, в моєму серці звучить гімн моєї країни, а в думках – ті слова тренера «НІКОЛИ НЕ ЗДАВАЙСЯ».

Inna Poroskun, Sumy

Jeg bor i et annet land, i en annen by. Jeg har en annen adresse, et annet hus, en annen leilighet, andre nøkler. På nøklene til det nye huset mitt er favorittnøkkelringen fra det kjære, gamle huset mitt som jeg måtte forlate da krigen startet.

Інна Пороскун, м.Суми

Я живу в іншій країні, в іншому місті. Я маю іншу адресу, інший будинок, іншу квартиру, інші ключі. На нових ключах – мій старий улюблений брелок від мого рідного будинку, де я жила до війни.

Nøkkelknippe merket med Ukraina