Linken mellom Palmesus og Amelia Earhart

Tresse kokte under 7. juni-festene på 50- og 60-tallet.
Tresse kokte under 7. juni-festene på 50- og 60-tallet. Foto: Agderbilder.

I mai 1932 ble Amelia Earhart den første kvinnen som fløy alene over Atlanterhavet. Like før avreisen fra Newfoundland i Canada lot hun seg avbilde sammen med flypioneren og eventyreren Bernt Balchen fra Tveit i Kristiansand.

Alene over Atlanterhavet

Bernt Balchen hadde selv fløyet henne opp dit og gitt henne verdifulle råd foran ferden over til Irland. Balchen hadde selv noen år tidligere krysset Atlanterhavet med flyet «America.» Da var været dårlig og ferden endte med en nødlanding i den Engelske kanal.

Bernt Balchen og Amelia_Earhart.
Vi vet ikke sikkert om Bernt Balchen tok med grammofonplater fra Amerika til lillebroren i Kristiansand, men det er sannsynlig. Her er han sammen med Amelia Earhart før hun som første kvinne fløy alene over Atlanterhavet. Foto: Ukjent fotograf, Public domain, via Wikimedia Commons.

Kåring av Kristiansands peneste pike

Bernts lillebror, Rolf, var mer interessert i musikk og spilte konserter på Tresse, i Peisestua på Odderøya og andre steder i byen før krigen. Som kapellmester på Aladdin kino spilte han seg gjennom mange stumfilmklassikere. Rolf Balchens orkester spredte musikalsk glede i byen i mange år på 1920- og 30-tallet.

Ernst Hotel Kristiansand. Foto: Agderbilder
Ernst Hotel ble fylt av danseglade i etterkrigsårene. Foto: Agderbilder.

I 1949 rystet Ernst Hotel utelivsbransjen i byen da de hyrte inn et helt orkester og lokket med levende dansemusikk. Musiker Ralph Andersen sa opp sin faste kontoristjobb på KMV, ble musiker på heltid og tok med seg Ralph Andersens kvintett til Ernst Hotel. Så populære ble bandet at NRK i en periode kringkastet live fra hotellet til hele landet.

På 1950- og 60-tallet var 7. juni-festene et av sommerens høydepunkter. Størrelser som The Mon Keys og Wenche Myhre gjestet byen og det var missekonkurranse med kåring av årets Kristiansandspike fra podiet i Tresse.

The Monn Keys. Foto Sverre Alex Børretzen, Public domain, via Wikimedia Commons.
Sølvi Wang og Arne Bendiksen var to av de populære medlemmene i The Monn Keys. Foto: Sverre Alex Børretzen, Public domain, via Wikimedia Commons.

Quart satte tonen for den nye tiden

Quartfestivalen gledet sørlendingene i 16 år. Den rakk også å sjokkere Sørlandet med Tommy og Leona i “Fuck for forest” i 2004 før den ga seg i 2009. I stedet dukket Palmesus opp med ambisjoner om å lage Norges største musikalske strandfest. Siden den tid har den, og mange andre festivaler, samlet titusenvis av unge feststemte mennesker.

Det går en rød tråd fra Amelia Earhart via stumfilmmusikk og danseband og videre til dagens store utvalg av musikkfestivaler.

Palmesus. Foto Aasmund Nikolaisen / Palmesus.
I dag er Palmesus en av flere festivaler som har lært av de som har gått foran, og gir gode sommerminner til tusener av gjester. Foto: Aasmund Nikolaisen / Palmesus.

Alt vi har, har en historie.
Et fly, et instrument, en strandfest.
Generasjoner med motgang og mestring.
Erfaring som gir visdom. Egen erfaring. Og andres.
Hvem har vi blitt? Hva har vi lært? Hvor er vi på vei?

Vårt nye bygg kan åpne på Odderøya i 2027.
Et bygg for å finne ro, møte folk og forstå – fortid, nåtid og fremtid.

Se flere historier fra Agder.

Les mer om det nye museumsbygget på Odderøya.