Utendørsutstillingen #innestengt – barn og unge i koronatida

Hvordan reagerer barn på at hverdagen blir snudd på hodet grunnet en pandemi? Utstillingen og dokumentarfilmen #Innestengt viser hvor forskjellige barn opplevde pandemien, men også hvor kreative og tilpasningsdyktige familier har vært i denne forunderlige virusperioden. Åpning på Øvre Torv i Kristiansand, 24. april 2021 kl. 12.

Da Norge stengte ned i mars i fjor som følge av koronapandemien, måtte Odderøya museumshavn stenge og våre arrangementer ble avlyst. For oss ble det viktig å komme i kontakt med vår viktigste målgruppe, barn og unge. Vi ønsket å få et bilde av hvordan de opplevde å være utestengt fra skole og fritidsaktiviteter, og med foreldre som lærere og få muligheter til å treffe venner og familie.

Barnefilmfestivalen og Vest-Agder-museet så det som vår oppgave å dokumentere denne historiske perioden barn og unge gjennomlevde for fremtiden. Vi mottok flere hundre filmsnutter, tegninger, foto og dikt. Filmsnuttene er bearbeidet av filmskaper Marius Loland og redigert til en dokumentarfilm for Barnefilmfestivalen. Vest-Agder-museet har laget en utstilling som består av et utvalg av de innsendte tegningene, diktene og fotografiene vi mottok fra barn og skoler i hele Norge.

– Dette er et historisk viktig prosjekt for museet. Vi ønsker å samle inn og arkivere kreative uttrykk som dokumentasjon av koronatida fra barnehøyde, sier Jannecke Dettmer.

Utstillingen vil stå på Øvre Torv i Kristiansand og består av to konteinere kledd med innsendte bilder og 13 betongfendere med 26 bilder av 1×2 meter. Hovedpersonene i utstillingen er barn mellom 2 og 16 år og basert på deres egenproduserte materiale. Mange lokale skoler og barn har sendt inn bidrag: Wilds Minne skole i Kristiansand, Vigmostad skole i Lindesnes, Brentemoen skole i Lillesand og Grimstad ungdomsskole.

Utstillingen åpnes av fylkesordfører Arne Thomassen lørdag 24. april kl. 12:00 på Øvre Torv i Kristiansand og er åpen for alle frem til 6. mai. Det blir også premiere på dokumentarfilmen på Kristiansand Kino samme dag kl. 13 i regi av Barnefilmfestivalen. Senere visninger av filmen vil bli annonsert på barnefilmfestivalen.no.

#INNESTENGT (25 minutters dokumentarfilm)

– Et nært bilde av hvordan det var å være barn da koronaen kom til Norge.

Mars 2020. Skolene stenger, og det blir hjemmeskole. Det er de sterkeste tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid. Dette er en tid vi kommer til å huske resten av våre liv. For at barna selv skal få muligheten til å fortelle fremtiden hvordan vi hadde det da Norge stengte ned, inviterte Barnefilmfestivalen barn og unge til å dokumentere denne tiden med sine egne mobiltelefoner.

De kjeder seg, de føler seg innestengt, mange savner venner og klemmer fra besteforeldre. Filmen er full av oppfinnsomhet og kjedsomhet, trampolinehopp og nye hobbyer. Og en diger dose kreativitet. Det som lyser igjennom sterkest av alt er barnas uslåelige positivitet og optimisme, selv i det som var en rar og vanskelig tid.

Det blir et viktig historisk tilbakeblikk på den underlige første tiden fra da Norge stengte ned, fra mars og frem til 17. mai 2020.

Alle barna filmer og forteller selv, og resultatet er et nært, sårt og realistisk bilde av uker preget av uvisshet, TikTok, folketomme gater, trampoliner og kontakt med besteforeldre gjennom tykke glassvegger.

Filmskaper Marius Loland bearbeidet alt tilsendt materiale og satte det sammen til en 25 minutters langs dokumentarfilm.

– Vi fikk inn flere hundre bidrag fra hele landet til prosjektet. Det er 67 barn og unge som er med i filmen. Det er en dokumentar av, for og om barn. Vi har latt barnas egenproduserte materiale tale for seg selv og gjort så lite endringer som mulig. Det skal være på deres premisser, sier Loland.

– Tanken bak prosjektet var at vi ønsket å bidra til at barnas stemme ble dokumentert og hørt i en viktig og annerledes tid i barn og unges liv. Dette har gått over all forventing og jeg er veldig rørt og stolt over resultatet, sier daglig leder i Barnefilmfestivalen, Stina Ask Mikkelsen.

Prosjektleder for Barnefilmfestivalen: Stina A. Mikkelsen, stina@bff.no, tlf. 976 97 621
Prosjektleder for Vest-Agder-museet: Jannecke Dettmer, jannecke.dettmer@vestagdermuseet.no tlf.: 907 74 446

Prosjektet er støttet av Kulturrådet, Sørnorsk filmsenter, Cultiva og Fritt Ord. Prosjektet resulterer i denne dokumentarfilmen, samt en museumsutstilling som lages i samarbeid med Odderøya museumshavn (Vest-Agder-museet).

Kort om Barnefilmfestivalen: Norges største filmfestival for barn og unge og et av Norges største kulturarrangement for barn og unge med 15-18 000 besøkende. Festivalen viser kvalitetsfilm fra hele verden som ellers ikke finner veien til norske kinoer.

Smakebit fra filmen #innestengt