Historisk rusletur med Jan Henrik Munksgård torsdag 4. mars. Avlyst

Odderøya museumshavn arrangerer en historisk rusletur i regi av Jan Henrik Munksgaard. Munksgaard er tidligere museumsdirektør i Vest-Agder-museet og medforfatter av bøkene Rusleturer i Kvadraturen

Rusleturen starter og slutter i museumshavna. Først er det omvisning i den spreke plastbåtutstillingen vår. Kafeen og museumsbutikken vil være åpen.

Vi passer på at det er små grupper inne i lokalet, og du kan føle deg trygg på at det blir et koronavennlig program.

I kafeen serveres det suppe som du kan nyte ute ved border under halvtaket vårt. I tillegg selger vi kaffe, te og kakao.

Etter omvisningen i plastbåtutstillingen guider Jan Henrik de besøkende gjennom en utendørstur som tar omkring en time. Han vil fortelle om Østerhavn, byens eldste havn med blant annet Christiansholm festning, Borgerbatteriet ved Tangen, Galgebergtangen og innløpet til Gravene. Deretter går turen forbi lasarettmuren til Bendiksbukta, Karantenehavna og kolerakirkegården. Turen avsluttes ved Odderøy festning med de to store, gule bygningene fra 1804, i dag kjent som Lasaretthøyden. Her er det mulig å ta trappene rett ned i museumshavna igjen. Museumshavna holder åpent en times  for de som ønsker å sosialisere etter turen.

Guidet tur 40 kr

Guidet tur inkl. suppe 100 kr

Arrangementet avlyses som følge av smittesituasjonen i Kristiansand. Vi vil komme tilbake med ny dato for arrangementet.