Historier i et museum: Polarpionerene fra Sørlandet

29. februar kl 00:00-21:00 | Odderøya museumshavn
Oskar Omdal foran N25 ved 88 grader nord. Nasjonalbiblioteket. NPRA383.
Oskar Omdal foran N25 ved 88 grader nord. Foto: Nasjonalbiblioteket.

Foredrag i Odderøya museumshavn: Polarpionerene fra Sørlandet. Polarhistorien rommer mer enn nasjonalheltene Nansen, Amundsen og polarskuta «Fram». Også flere sørlendinger og skip fra landsdelen har gjort viktige bidrag i norsk og internasjonal polarhistorie.

Arkivar og historiker Yngve Schulstad Kristensen ved Aust-Agder museum og arkiv kommer for å fortelle om kjente og ukjente polarhelter fra Agder.

Bli kjent med den første sørlending i Antarktis, matros Hans Johan Johnsen fra Tromøy, luftfartspionerene Bernt Balchen og Oskar Omdal fra Kristiansand og den legendariske selfangstskuta «Samson» fra Arendal.

Når: Torsdag 29. februar 2024 kl. 19 i Odderøya museumshavn.
Dørene åpner kl. 18.30.
Billetter kr. 50,- (gratis med Vest-Agder-museets årskort)

NB: Foredraget er fulltegnet.

Yngve Schulstad Kristensen, historiker og arkivar ved KUBEN – Aust-Agder museum og arkiv, arbeider med et prosjekt der han utforsker historien til sørlendinger i polarområdene. Prosjektet har resultert i podcast-serien «Polarpionerene – Polarhistorien sett fra Sørlandet» og NRK Sørlandets egen podcast «Agder i polarhistorien«.

Foto: Flyveren Oskar Omdal fra Kristiansand deltok på flere av Roald Amundsens polarekspedisjoner. Kilde: Nasjonalbiblioteket.

Oskar Omdal foran N25 ved 88 grader nord. Nasjonalbiblioteket. NPRA383.
Oskar Omdal foran N25 ved 88 grader nord. Foto: Nasjonalbiblioteket.

Arrangementet er del av foredragsrekken «Historier i et museum», og finner sted i Odderøya museumshavn.

I denne foredragsserien ønsker vi å invitere til spennende foredrag knyttet til Kristiansand og Sørlandet.