Førjulsaktiviteter for skoler og barnehager på Sjølingstad Uldvarefabrik

Velkommen til førjulsaktiviteter 2022. I november og desember arrangerer vi førjulsverksted for skoler og barnehager på Sjølingstad Uldvarefabrik.

Sjølingstad Uldvarefabrik:
Lag klassebilde på nålefiltmaskinen 9., 10. og 17. november.

Barna lager hver sitt selvportrett i helfigur i filt og ull som festes på et felles bilde. Til slutt går bildet gjennom fabrikkens nålefiltmaskin. Under bildene kan dere henge kalendergaver hvis dere vil bruke bildet som kalenderbilde. Lag gjerne skisser på skolen i A4 format. Mål på bildet er 55×180 cm. Oppheng må lages på skolen. Bruk f.eks ei enkel trelist. Opplegget kan også bestilles etter jul.
Tidsbruk: ca. 1½ time.
Pris: Materialkostnader kr 500 per bilde.

Juleverksted 1., 6., 7., 8., 9., 13., 14. og 15. desember

Vi lager gammeldagse snømann-, nisse- og englefigurer i garn.
Tidsbruk: ca. 1 time.
Pris: Materialkostnader kr 30 per elev.

Sjølingstad Uldvarefabrik ble etablert i 1894 og var i drift i 90 år. I dag er fabrikken freda, men vi produserer fortsatt ullvarer på de gamle maskinene. Vi bruker filt, ull og garn fra fabrikken i verkstedaktivitetene våre. Kombiner gjerne førjulsaktivitetene med omvisning i fabrikken, og se hvordan ull forvandles til garn og stoffer. Omvisning er gratis for skoler og barnehager.

Matpakker kan spises i publikumsmottaket vårt. Vi tenner bålpanna foran fabrikken og setter fram leker hvis dere vil bruke lenger tid på fabrikken, eller hvis dere kommer flere klasser samtidig. Vi kan ta imot en klasse om gangen i verkstedet.

På grunn av istandsetting av Andorsengården, blir det dessverre ikke førjulsaktiviteter på Mandal museum i år. Men før påske blir det påskeverksted både på Vigeland hus og på Sjølingstad Uldvarefabrik.

Påmelding til: Judith Seland Nilsen.
Epost: j.s.nilsen@vestagdermuseet.no

Her ligger pdf til utskrift: Førjulsaktiviteter 2022