Foredrag i Odderøya museumshavn: Søgne dykkerklubb – kulturminner under vann

30. november kl 00:00-21:00
Juffrau Elisabedt - Søgne Dykkerklubb - Foto Christian Skauge.
Juffrau Elisabedt - Søgne Dykkerklubb. Foto: Christian Skauge.

Søgne dykkerklubb kommer til Odderøya museumshavn og presenterer hvordan de systematisk rydder havbunnen for søppel og spøkelsesredskap. Når de rydder så finner de også andre ting enn søppel…

Det finnes masse kulturminner under vann. Søgne dykkerklubb vil fortelle litt rundt dette og presentere funnet av «Juffrau Elisabedt» som sank i 1760.

Foredragsholdere: Karl Klungland og Steinar Monsen.

Når: Torsdag 30. november 2023 kl. 19 i Odderøya museumshavn.
Dørene åpner kl. 18.30.

Vest-Agder-museets årskort gir gratis inngang.
Du må reservere gratisbilletten da det er begrenset antall plasser.

Om «Juffrau Elisabedt»

– Her har vi et gammelt vrak som er helt urørt og med navn og historiske kilder. Det er helt fantastisk. Slikt opplever man bare én gang i karrieren som undervannsarkeolog, sier seniorrådgiver hos Riksantikvaren Iver Nesse Aarrestad til nrk.no.

Det 28 meter lange nederlandske handelsskipet «Juffrau Elisabedt» dro fra Amsterdam i mars 1760. 20 dager senere kom det til Sørlandskysten der det møtte dårlig vær.

Søgne Dykkerklubb har vært på utkikk etter skipet i 40 år og det ble til slutt medlemmer av klubben som fant det.

– Vi fikk sjokk. Vi har lett etter vraket flere ganger uten hell, men så plutselig…wow!

Les hele saken og se video: nrk.no

Juffrau Elisabedt - Søgne Dykkerklubb - Foto Christian Skauge.
Fra dykk ved Juffrau Elisabedt – Søgne Dykkerklubb. Foto: Christian Skauge.

Arrangementet er del av foredragsrekken «Historier i et museum»

I denne foredragsserien ønsker vi å invitere til spennende foredrag knyttet til Kristiansand og Sørlandet. Foredragende holdes i Odderøya museumshavn i Kristiansand.