Brukte Frank Zappa Mosvolds slengbukser?

Martin Mosvold, antakelig nær 40-årsdagen i 1934.

Martin Mosvold var 18 år da han i 1894 drog til USA for å søke lykken. Han fant den og reiste hjem til Farsund i 1910 med en god slump penger som han brukte til å starte sitt eget rederi, Mosvold Shipping. Under den andre verdenskrig hadde rederiet 12 skip i drift.

200 ansatte på Dalane

I 1953 kjøpte Mosvoldfamilien den konkursrammede bedriften Sørlandets Uldvarefarebrik på Dalane og døpte den om til Martins Konfeksjon. Da Martin døde i tre år senere, 80 år gammel, fikk navnet hans leve videre både i rederi- og klesbransjen.

Martins Konfeksjon.
På 50-tallet hadde Martins Konfeksjon 200 ansatte i fabrikken på Dalane. Foto: Vest-Agder-museet.

Martins Konfeksjon satset på klær for barn og unge og bedriften vokste. På det meste jobbet det 200 ansatte på bedriften. Under merkenavnet «Martinette» lanserte bedriften i 1974 slengbukser med fasongskåret linning og 74 centimeters bredde i slengen og solgte motebuksene til unge fra nord til sør i landet.

Zappa til Oslo

18. september samme år hadde Frank Zappa to konserter samme kveld i Njårdhallen i Oslo. Billetten kostet 20 kroner på rad syv. Zappa hadde med seg sju musikere på scenen, deriblant Ruth Komanoff Underwood.

Zappa var glad i slengbukser og hvem vet; kanskje rakk han å kjøpe et par slengbukser fra Martins konfeksjon før han drog hjem til USA.

Foto Fotopersbureau De Boer, CC0, via Wikimedia Commons.
Vi vet helt sikkert at Frank Zappa gjestet Norge på 70-tallet, og at han innimellom brukte slengbukser. Om noen av buksene kom fra Martins konfeksjon er ren spekulasjon, men en morsom spekulasjon, synes vi. Foto: Fotopersbureau De Boer, CC0, via Wikimedia Commons.

Familien Mosvold er fortsatt aktive i regionens næringsliv, men Martins konfeksjon er historie. Erfaringen fra tekstilbransjen har andre lokale krefter bygget videre på.

Alt vi har, har en historie.
Et rederi, en slengbukse, en artist.
Generasjoner med motgang og mestring.
Erfaring som gir visdom. Egen erfaring. Og andres.
Hvem har vi blitt? Hva har vi lært? Hvor er vi på vei?

Vårt nye bygg kan åpne på Odderøya i 2027.
Et bygg for å finne ro, møte folk og forstå – fortid, nåtid og fremtid.

Se flere historier fra Agder.

Les mer om det nye museumsbygget på Odderøya.