Bjørnevåk 2024 – Jernalderting på Tingvatn fornminnepark

24. mai kl 18:00-21:30 | Hægebostad
Bjørnevåk jernalderting

Tingvatn fornminnepark i Hægebostad arrangerer Bjørnevåk Jernalderting 25. – 26. mai 2024 hvor årets fokus er på barn. Vi ønsker alle velkommen denne helgen hvor du kan lære om folkevandringstiden og jernaldersamfunnet på Agder.

Folkevandringstiden er en meget viktig og rik periode i Agders historie. Bli med på en fortelling hvor historie har hovedrollen.

Vi våkner fra vinterdvalen, løfter frem det vi så mye bryr oss om: Historie, håndverk og så klart, mat! I år er selve utstillingslokalene stengt grunnet ombygging, derfor foregår omvisning og utstilling utendørs.

Det bli spennende aktiviteter for hele familien lørdag og søndag ute på fornminnefeltet.

Jernalderting på Tingvatn. Foto Kirre Koivunen.

Fredag 24. mai 18:00 – 20:30: Foredragskveld i samarbeid med kulturarv i Agder.

Program lørdag 25. mai og søndag 26.mai:

11.00-16.00: Aktiviteter på fornminnefeltet og museet.
(Forventet tidsbruk i parentes, varierer alt etter som hvor lenge en ønsker å snakke, eventuell kø i tillegg)
11.00-14.30
Vil du treffe finsmeden? Lag ditt eget smykke (10 min)
Vil du treffe smeden? Smi ditt sverd ( 5 min)
Vil du treffe den jålete krigeren? Vil du se sverdet? Lag din egen lærpung hvor du kan fylle dine skatter fra dagens håndverk (15 min)
Vil du treffe den som kan fange lyd? Slå runer (5-10 min)
Vil du treffe perlemakeren? Lag glassperle (10-15 min)
Vil du treffe steinhuggeren? Lag et spinnehjul (tidskrevende, for den som vil jobbe litt lenger)
Vil du treffe den som har magien i fingrene, den som kan lære deg å spinne?
13.00-15.30 Jernaldermat i Mathuset (for barn og voksne).
11:30 Fortellinger ved steinringene – Arkeologien og mytene
12.30-12:50 Folkevandringstid – Formidlingsforedrag for barn, anbefalt 4-10 år (auditoriet)
14:00-14:30 Folkevandringstid – Formidlingsforedrag for større barn, anbefalt 8-14 år (auditoriet)
Portene stenger kl. 16:00

Matsalg i kafe.

Billetter 100 kr pr. person, barn under 4 år gratis. Billettene kjøpes i kafeen og billetten vises ved aktivitetsposten (alle aktivitetene er inkludert i billetten).

Museumsbutikken og kafeen vil være åpen for publikum hele helgen!

Bilde av Samuel Høiland på Tingvatn.
Du kan høre historien om Tingvatn og møte høyt rangerte samfunnsborgere fra folkevandringstiden.
Mann med bue under jernalderting.
Bjørnevåk jernalderting. Foto: Lasse Norlemann Mathiesen.