Arkiv – Samarbeidsavtale mellom Setesdalsbanens Venner og VAM

I går, torsdag 25. oktober, var flagget heist til topps på Grovane stasjon i Vennesla. Etter lengre tid med uoverensstemmelser mellom Vest-Agder-museet og de frivillige i Setesdalsbanens Venner er nå bladet vendt og et nytt kapittel har startet for den gamle museumsjernbanen fra 1896.

26.10.2012 Gro Eikeland

En samarbeidsavtale mellom Setesdalsbanens Venner og Vest-Agder-museet ble i går høytidelig undertegnet på Grovane, i nærvær av ordfører Torhild Brandsdal og rådmann Svein Skisland fra Vennesla kommune. Samtidig ble ny driftsavtale mellom eierstiftelsen Stiftelsen Setesdalsbanen og Vest-Agder-museet signert.
Begivenheten ble feiret med flott togkake og mange lykkeønskninger for driften av banen videre. Utfordringene er mange, spesielt i forhold til fremtidige investeringsbehov ved banen, men akkurat nå er fokuset på sesongen 2013 og målet om å åpne for turistbesøk og togkjøring i løpet av juli måned. Alf Martin Woie, som på oppdrag fra Vennesla kommune har lagt til rette for forhandlingene som har pågått mellom partene siden i sommer, ble også behørig satt pris på – hans bidrag i prosessen har vært viktig for at avtalen kom i stand.
Nå ser Vest-Agder-museet fram til en spennende periode med oppbygging av en solid driftsorganisasjon og en positiv utvikling for Setesdalsbanen.