Anonym: Mine to kjæledyr på reise

Katt og hund på flukt fra Ukraina

Katten og hunden min på reise fra Sumy i Ukraina i krig til fredelige Norge er det mest tydelige symbol på håp for meg // Мої кіт і песик, які мандрували із Сум у охопленій війною Україні до мирної Норвегії, є для мене найяскравішим символом надії.

Vil du lese flere historier om «Ukrainske håp»?
// Бажаєте прочитати більше історій про «Українські надії?» Шукайте тут:
Ukrainske håp – alle historiene – Vest-Agder-museet (vestagdermuseet.no)

Anonym: Mine to kjæledyr på reise // Анонім: Мої два мандрівники-улюбленці

Kjøkken i Ukraina, avreise etter at krigen starta

Det fredelige Ukraina. Dette bildet ble tatt den aller den siste kvelden før krigen startet i Ukraina i 2022.
// Мирна Україна. Це фото було зроблене в останній вечір перед початком війни в Україні 2022.

Liten hund sover på puta i Polen

På hotell i Polen etter grensepassering.
// У готелі в Польщі після перетину кордону.

Hund i kennel i Norge

Katt i kennel i Norge

Da de kom til Norge, måtte de være i karantene i en kennel. Det hadde vært en tung og slitsom reise.
// Коли вони прибули до Норвегії, їх довелося помістити на карантин. Загалом це була важка і виснажлива подорож.

Hund og katt slapper av sammen på sofaen

I Norge – borte fra bomber, sirener og kaos. De nyter stillheten. To venner som har opplevd tunge stunder sammen på en strevsom, men vellykket tur til Norge gir håp om en rolig og fredfull framtid.

// У Норвегії – далеко від бомб, сирен і хаосу. Вони насолоджуються тишею. Двоє друзів, які разом пережили важкі часи під час напруженої, але успішної подорожі до Норвегії, дають надію на спокійне та мирне майбутнє.