Aktersalongen om bord i D/S Hestmanden

Nå har endelig Aktersalongen om bord på D/S Hestmanden offisielt åpnet. Salongen har hatt mange ulike utseender, den fremstår i dag slik den var i 1911 da skipet var nytt.

Da D/S Hestmanden skulle bygges i 1911 ble det bedt om en aktersalong om bord. Skipet skulle kunne ta opptil 100 passasjerer og noen av disse av høyere rang enn andre. Disse sammen med kapteinen måtte ha et sted å oppholde seg og spise. Slik salongen ble bygget i 1911 sto den frem til store deler av skipet ble bygget om i 1947.

Men hvordan så egentlig denne salongen ut? Vi har dessverre ingen bilder av den gamle salongen, men vi har flere historiske kilder vi kan dra nytte av. Salongen var svært staselig, det vet vi fordi den var ment for 1. klasses passasjerer og kapteinen. Fra 1915 ble det ikke lengre tatt med passasjerer i samme grad som i 1911 og det ble bestemt at salongen kun skulle brukes av kapteinen og til oppbevaring av mat.

Som det er mulig å se fra skipstegningen fra 1911 besto salongen av to lengre benker trukket i stoff. Tilhørende var to spisebord. Det skulle også være to oppbevaringsskap i salongen. På samme skott som døren inn skulle det også stå en buffet. I denne vet vi faktisk hva som ble oppbevart i krigsårene, nemlig medisinkisten. Denne opplysningen har vi fra en av sjømennene som arbeidet om bord under krigen. Trygve Bendiksen ble intervjuet i 1997 og sa følgende om salongen:

«…Salongen var veldig fin, med mahogni, hvitmalte skott og lamper i taket. Medisinkisten var plassert der inne. Jeg fant den i et skap forut i salongen.»

Da aktersalongen ble bygget i 1911 ble det ikke spart på utsmykningene, salongen skulle se flott ut. Derfor ble det innredet med det vi kaller fyllingpanel. Slik vi mener dette fyllingpanelet så ut kan i dag ses i den ny-restaurerte salongen.

Aktersalongen skulle ikke bare være fin å se på, men også god å sitte i. Under benkene var det derfor lagt inn damprør som ga god varme. Rommet var lyst opp av flere taklamper, og det var også muligheter til å tilkalle personalet om det skulle være nødvendig.

Etter at skipet ble ombygget i 1947 ble også aktersalongen endret. Nå var det ikke slik at det kun var kapteinen og noen prominente gjester som skulle få ta den i bruk. Salongen ble delt i to rom, det ene ble nå til mannskapsmesse og det andre proviantrom. Proviantrommet fikk sin egen trappesjakt opp til spardekk.

Arbeidet med salongen har tatt lang tid og det er mye jobb i å skulle tilbakeføre den til sin «storhetstid». Nå er endelig salongen ferdig, og vi håper publikum kan få like mye glede av den som kapteinene om bord fikk i mange år. Restaureringen av salongen er finansiert av Anders Jahres Humanitære Stiftelse.

Vil du oppleve aktersalongen i levende live, holder vi museet åpent lørdag og søndag i høstferien mellom kl.12 og 16. I aktersalongen vil museet stille med pådekket bord og kostymer slik at de som vil kan ta bilder der inne.

Kilder:

Vest-Agder Fylkeskommune, Hestmanden hundre år.

Tore L. Nilsen, D/S Hestmanden en veteran fra to verdenskriger.

Tom Rasmussen, Skibet arbeidet voldsomt i sjøen.