Odderøya museumshavn på EMYA 2016

Odderøya museumshavn ble som eneste norske kandidat nominert til «European Museum of the year award» 2016. I midten av april reiste en liten delegasjon fra museet til Spania for å delta på prisutdelingen.

Styreleder Toril Runden, direktør John Olsen og prosjektleder Jan Egil Hansen dro til Nord-Spania for å overvære utdelingen og presentere Vest-Agder-museets arbeid med blant annet gamle klassiske plastbåter. Årets utdeling fant sted i San Sebastian i Spania, og samtlige nominerte fikk anledning til å presentere sitt museum.

017-Emya-intervju

Direktør John Olsen og prosjektleder Jan Egil Hansen blir intervjuet under EMYA 2016.

I tillegg til å presentere museumshavna skulle alle kandidatene ha med seg en gjenstand som representerte deres arbeid. Vest-Agder-museet stilte med et par arbeidssko som har blitt brukt i produksjonen på Skibsplast.

Skibsrudgjenstander_polyestersko

Skoene bærer tydelige spor av arbeidet med glassfiber og polyester, og vakte stor oppsikt under sesjonen. Selv om Odderøya museumshavn ikke vant noen pris, anser vi nominasjonen å være en seier i seg selv.

Tekst: Jan Egil Hansen.
Foto: EMYA og Vest-Agder-museet.