Museumssommer – registrering av en rivefabrikk

For våre gjester som besøker oss i sommer, er det utstillinger, teaterforestillinger, familieaktiviteter, omvisinger, kafetilbudet som er det mest synlig av de mange oppgavene et museum har.  Men mye arbeid foregår bak kulissene, selv om sola skinner ute og Sørlandssommeren er kommet.

En av oppgavene Vest-Agder-museet har i år, er å registrere, katalogisere og digitalisere en hel rivefabrikk!

Registrering av Spilling rivefabrikk. Foto Magnhild Aasen

I en rivefabrikk fra 1904 er det mange gjenstander, i alle størrelser. Fra store maskiner til små bolter og muttere. Alt skal rengjøres, merkes, registreres og fotograferes.

11416151_1000060760030345_6471958952451220591_n
Spilling Rivefabrikk i Lindesnes kommune. Foto Kathrin Pabst

Spilling rivefabrikk ligger i Lindesnes kommune, den ble etablert i 1904 og produserte treriver og rivetenner i tre fram til 1982. Spilling rivefabrikk er i privat eie, men ble i 1997 valgt som Lindesnes kommune sitt kulturminne.

Vil du lese mer om Spilling rivefabrikk, har venneforeningen opprettet en egen hjemmeside. Den finner du her www.rivefabrikken.no.

På nettstedet www.industrimuseum.no/spilling kan du også lese mer om den ganske så unike fabrikken og historien rundt den.

Små og mindre gjenstander klare for merking og registrering. Foto Magnhild Aasen