For dere som er i Kristiansand kan vi anbefale en tur til Odderøya og det som nå etableres som Odderøya museumshavn. Dette området på den nord-østlige delen av Odderøya kjenner lokalbefolkningen som Nodeviga. I dette området kan du i sommersesongen se en liten samling med klassiske plastbåter.

I dag er det her ei kommunal småbåthavn, en båtforhandler, i tillegg til klubbhuset til den lokale kajakklubben. Her i dette området finner du også museets maritime sommeraktiviteter for små og store hver dag fra kl. 12-17 fram til 10. august. Les mer på nettsiden vår om dette sommertilbudet.

I starten av Nodeviga, etter at du har spasert over den eldste broen til Odderøya, disponerer Vest-Agder-museet noen båtplasser i den kommunale båthavna. Eiere av klassiske plastbåter får etter avtale med Vest-Agder-museet låne båtplass gjennom sommeren. Samlet utgjør disse båtene en flytende utstilling med plastbåter fra den tidligste perioden, fra 1960-tallet og fram til tidlig 1980-tall.

De fleste av båtene er eid av private, og er bruksbåter. Dermed vil båtene være i bruk gjennom sesongen, og ikke alltid ligge ved brygga. Siden området ikke er ferdig utviklet som museumsområde, vil det være lite informasjon om hver enkelt båt på stedet. Men her på denne siden har vi samlet litt informasjon om båttypene og produsentene. Museet disponerer båtplassene fra nr 18 til nr 29.

(Teksten fortsetter under bildet)

Norcem Cinderella 15 fot fra 1969

Norcem Cinderella. Foto Thorunn Lunde

Mer om båtene og produsentene:

Cinderella, 15 fot fra 1969 – plass nr 23. Modellen ble tegnet av Ole With, som var driftsingeniør ved Norcem Marine og nevø til den mer kjente konstruktør og oppfinner Bror With. Denne modellen fantes i tre varianter; åpen, med vindskjerm og som seilbåt. Norcem overtok Selco i 1973 og fusjonerte bedriften sammen med Slemmestad Fiberglass-Fabrikk, etablert i 1955.  Dette sto å lese i Aftenposten 7. mars 1969 om Norcem Mariens nye båttype:

«Tretypebåten «Cinderella 15″ tegnet av fabrikkens driftsingeniør Ole With, lages som åpen landstedbåt med tofter, runabout med bakk og vindskjerm og som senkekjølbåt med staget aluminiumsmast og 9 kvm seilføring i alt 450 av dem skal være ferdige før sommeren».

Mer om Norcem Marine[1]

Norcem Marine som merkevare ble etablert i 1969. Utgangspunktet var Slemmestad Fiberglass-Fabrikk som hadde produsert plastprodukter siden midten av 1950-åra, og gjennom en fusjon med Norcem begynte å produsere lystbåter. Tidlig på 1970-tallet var det Norcem som kom til å kjøpe opp og dermed samle Fjord Plast, Selco med Ancas, Herwa og Strømmen Verksted i ett konsern.

 

Skibsplast Sportsmann 13 fot fra 1960, Selco Select 13 fra 1963 og Ask Viking fra Askeladden fra 1962

Tre av de klassiske plastbåtene i museumshavna sommeren 2014.  Skibsplast Sportsman, Selco Select og Ask Viking. Foto Jan Adalberon

Sportsman 13 fra 1960 – plass nr 20. Konstruktør er Roald Skibsrud. Salgsbrosjyren sa følgende om denne båten: «Sportsman 13’er en ideell båt for fiske og sport, med sin solide konstruksjon, høye fribord og smekre linjer har den god sjøegenskap og gode fartsegenskaper».

Da båten ble overtatt av dagens eier, var den nærmest et vrak, men etter mange timer med arbeid og et ønske om å få den tilbake til fordums prakt, er den i dag et lite smykke.

Litt om Skibsplast [2]

At plastbåter kun ble produseres langs kysten, stemmer ikke. Det er Skibsplast fra Evje – Aust-Agder – et godt eksempel på. Om lag 6 mil inne i landet ligger innlandskommunen Evje. I 1957 etablerte unge Roald Skibsrud det som etter hvert skulle en av de norske plastbåtprodusentene som kom til å produsere båter lengst her i landet. Som de flest av de andre norske pionerbedriftene, fikk også Skibsplast et navn og et marked utenfor landets grenser

Selco Select , 13 fot fra 1963 på plass nr 21. Datidens familiebåt, i dag mer for en ungdomsbåt å regne.  Fra Selcos salgskatalog kan vi lese følgende om denne båten. «Effektiv plassutnyttelse i kabinen – i tillegg til alle «arvede» stjerneegenskaper fra Selspeed, kombinert med en tiltalende og praktisk ny dekksutforming gjør Select til en familiesportsbåt av høyeste klasse».

Litt om båtprodusenten Selco [3]

Selco ble etablert i 1957 i Bærum. Båtprodusenten ble etter hvert en av landets ledende fritidsbåtprodusenter og hadde stor eksport til utlandet. Selco satset tidlig på produktutvikling og markedsføring. Ved oppstart av bedriften var målsetningen å bli en merkevare som skulle ha fokus mot eksportmarkedet.  Store fargebrosjyrer på glanset papir viste båtene i god fart.  Det var båtkonstruktøren Otto L. Scheen Jr. ved firmaet Ing. Furuholmen & Scheen som tegnet skrogformen som flere av modellene benyttet, mens grunnleggerne av Selco, Ole Maurits Mustad og Jostein Myrberg designet dekksoverbyggene.

 

Ask Viking og Nidelv 15. Foto Thorunn Lunde

Ask Viking og Nidelv 15. Foto Thorunn Lunde

Ask Viking, produsert av Askeladden. Denne 16,5 fot store båten er i  fra 1962 – og har plass nr. 26. Båten har plastskrog med tredetaljer, noe som var typisk for mange av de tidlige norske plastbåtene.

Mer om Askeladden[4]

Båtprodusenten Askeladden fra Bergen, startet som et trebåtbyggeri i 1911. I 1957 kom den første glassfiberarmerte polyesterbåten, Askeladden 14 fot, en robåt som knapt tålte en påhengsmotor. Det ble brukt en annen støpeteknikk enn mange andre norske plastbåtprodusenter. Denne ble støpt utenpå formen, og dermed ble båten ru på utsiden og blank og glatt på innsiden. Båtene ble populære til tross for at de var annerledes enn mange av de andre norske plastbåtene og det kom etter hvert flere modeller for salg. Helt fram til 1971 beholdt båtene det ru utvendige skroget.  Etter hvert ble Askeladden kjent for dekremgule skrogene med rød/oransje innredning, et kjennemerke som varte fram til 1989. Som mange andre norske plastbåtprodusenter ble produksjonen av Askeladden etter hvert utført utenfor landes grenser.

 

 

Nidelv De Luxe,  15 fot1969-modell, plass nr 27.I markedsføringen av denne modellen ble bedriftens erfaring med trebåtbygging trukket fram: «Nidelv 15 de-luxe er en plastbåt med egenskaper i skroget som vi har overført fra vår gamle erfaring med trebåtene».

Nidelv [5]

Nidelv en av mange plastbåtprodusenter som kom fra Aust-Agder. Bedriften startet opp med plastbåtproduksjon i 1966 i Arendal, men hadde historie tilbake til 1929 som trebåtbyggeri. Nidelv fikk stor suksess med en 24-fots plastsnekke, som gjerne har blitt kalt verdens størst 24-foter. Båten ble lansert i 1968 og den sisste ble levert i 2001 og hadde byggnummer 3013.

 

Fjordling hard top 17 fot, plass nr 22.  konstruert/designet av Jan H. Linge for plastbåtfabrikken Fjordplast. Den ble første gang produsert i 1962 og lages i dag på bestilling frå Dyvik Marina i Sverige [6]. Båten mottok i 1965 prisen for industridesign og utmerkelsen Merket for god design.

Dette sa juryenden gang om Fjordlingen: «Meget god sjøbåt i velegnet materiale. Gode fartsegenskaper. Praktisk innredning, gjennomførte detaljer. Rent estetisk virker lærimitasjonen på dekket uheldig, skjoldmerket likeså.»

 Fjord plast [7]

Fjord Plast (etter hvert Boats) ble etablert i Arendal i 1960. Allerede fra den første generalforsamlingen var utviklingsplanene for bedriften klare, dette var en bedrift med store ambisjoner om å produsere for eksport og hadde et bevisst forhold til viktigheten av god markedsføring for å få solgt båtene. Fjord Plast sine tidligste modeller var arvegods fra Simoa Plast, men allerede i starten Fjord Plast benyttet Jan Herman Linge som konstruktør. Etter hvert var det sivilingeniør Eivind Amble som ble en av Fjord Plast sin konstruktør og leder for utviklingsavdelingen. Fjord Plast ble hardt rammet av oljekrisen i 1973, og samme år overtok Norcem eierskapet i firmaet.

 

 

FRAM 19 er en 19-foter fra 1978, plass nr 28. Denne modellen begynte Roland og Nilsen å produsere fra midten av 1970-tallet. Den fikk senere typebetegnelsen 570 og ble svært populær i Østerrike, Sveits, Danmark, Nederland og Tyskland.

Nilsen og Roland [8]

Et eksempel på et tradisjonsrikt trebåtbyggeri som på begynnelsen av 1960-tallet begynte å bygge båter i plast. Bedriften A/S Roland ble etablert i 1904 på Hisøy ved Arendal.  I 1963 startet de å produsere 21 fots sjekter i glassfiber i samarbeid med Fredrikstad Motorfabrik – og her kommer navnet Fram inn.  Formen skal ha blitt kjøpt fra Fjord Plast, som igjen hadde den etter Simo-plast, men valgte å selge den da Fjord startet å ha fokus på hurtiggående båter.

 

 

Kilder:

[1] Informasjon fra wikipedia

[2]Skibsplast 50 år – Mikkel Tommesen http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=179654&cat=6028

[3] Informasjon om produsent og modeller hentet fra boken «Plastic – historier om plastbåten» utgitt av Vest-Agder-museet i  2011.

[4] Informasjon fra RS-magasinet på nett: » Askeladden klar for nye eventyr» av Pål Silberg, http://www.redningsselskapet.no/om-oss/rs-magasinet/_attachment/2736?_ts=1053e802228.

[5] kilde http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/nilsen-nidelv-norge og Nidelvs egen hjemmeside http://www.nidelv.no/Om_Oss/content-35.html#con

[6] Aust-Agder-kulturhistoriske senter – Arkivdykk http://avtrykket.tumblr.com/post/86295849114/deilig-er-fjorden-nar-sommeren-naermer-seg-sola

[7] Plastic – historier om plastbåten

[8] «Husker du Fram» – Atle Knutsen http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/husker-du-fram)