Velkommen til boklansering i Kristiansand, 2. september kl. 15:00!

Tirsdag, 2. september kl. 15 – 16 lanseres et nytt praktverk om 1814: «De kom fra alle kanter – eidsvollsmennene og deres hus«. Alle er velkommen til lanseringen av boka som ble laget av Riksantikvaren i samarbeid med Cappelen Damm.

I forbindelse med Grunnlovsjubileet 2014 har Riksantikvaren initiert et samarbeid med fylkeskommunene og museene i hele Norge. Målet var en omfattende bok med informasjon om og bilder av alle eidsvollsmenn og deres hus i 1814, da Grunnloven ble undertegnet på Eidsvoll.

Her i Vest-Agder har fylkeskonservator Frans-Arne Stylegar og to av Vest-Agder-museets konservatorer, Mari Olafson  Lundemo og Kathrin Pabst, sett på landsdelens representanter, blant dem Gabriel Lund, Ole Clausen Mørch, Peder Johnsen, Nicolai Wergeland og Syvert Eeg. Bildet lenger oppe er huset som står igjen etter Peder Johnsen, mens følgende bilde viser huset til «Skipsfører» Syvert Eeg:

SyvertAmundsenEeg

Disse eidsvollsmennene og deres hus kan du høre mer om førstkommende tirsdag, kl. 15. Lanseringen finner sted i Det lille konditori, Skippergata 43 i Kristiansand, og åpnes av Lars Roede med en fortelling om mirakelåret 1814.

Velkommen til en hyggelig time om 1814!