Utstillingsåpning Kristiansand museum av «Det snakker vi ikke om!»

Det snakker vi ikke om...

Velkommen til åpning av vandreutstillingen «Det snakker vi ikke om! Familiehemmeligheter etter krigen».

Utstillingen åpnes på Kristiansand museum av Jan Jørg Tomstad, en av informantene i prosjektet som skal fortelle om sin historie. Denne kvelden blir det også boklansering og enkel bevertning.

Merk! Av smittevernhensyn har vi maks 30 plasser til publikum, og oppmøte krever forhåndspåmelding. For påmelding send mail til: gunhild.aaby@vestagdermuseet.no

Om utstillingen:
Knapt noen annen femårsperiode i norsk historie har satt så dype spor i folks bevissthet som den tyske okkupasjonen 1940-1945. Utstillingen handler om hvordan andre verdenskrig fremdeles er med på å forme folks oppfatning av seg selv, sin familiehistorie og identitet, snart 80 år etter krigens slutt.

Vi møter 21 mennesker som deler sine personlige fortellinger om det å bære på en arv – kjent eller ukjent – fra andre verdenskrig. Mange historier handler om fortielse og hemmeligholdelse.

For krigen snakket man ikke om.

Brumle, en av gjenstandene i utstillingen.

Utstillingen kan sees gratis på Kristiansand museum frem til museet åpner for sommeren 25. juni. I denne perioden vil det bli avholdt flere foredragskvelder. Etter at museet åpner for sommeren må man løse billett for å se utstillingen.

Åpningstider februar:
Tirsdag-onsdag kl 12-15
og torsdag kl 12-18

VANDRERUTE:
27. januar – 25. august:
Kristiansand museum
1. september – 20. november:
Sjølingstad Uldvarefabrik
1. desember 2022 – 26. mars 2023:
Lista museum, Nordberg fort
30. mars – 1. juni 2023:
Flekkefjord museum

Utstillingen er en del av det internasjonale samarbeidsprosjektet
”Identity on the Line” (I-ON).