Utstilling på Nordberg fort: Michael Rieu

Michael Rieu - Nordberg fort 2023

Michael Rieu er fra Nederland og bosatt i Norge siden 2005. Han er billedhogger og har nå plassert seks store skulpturer i stein ute i området på Nordberg fort. De har vært tilgjengelige i hele sommer som en del av opplevelsen for folk som tar turen til Nordberg fort.

Søndag 3.september kl. 14 åpner Michael Rieu sin separatutstilling inne i Rødbygget på Nordberg fort.

Det er fargesterke komposisjoner i malte trerelieff og maleri på papir i stort format. Inne er også skulpturer i stein i mindre format. Hodeformen går igjen både i to og tredimensjonale uttrykk. Det humane perspektivet i kunsten hans forsterkes av det gjennomgående motivet av et forenklet, stilisert hode.

I utstillingen ute er hodeskulpturene i store, tunge stein som fargerik marmor fra Fauske, svart larvikitt og hvit italiensk marmor.

Skulpturene vil stå ute i området rundt Nordberg fort i 2 år. Kunsten fungerer som motstykke til krigshistorien på fortet. Rødbygget er en brakke med original arkitektur og fargesetting fra krigstiden. Med ny, moderne kunst blir Rødbyggets krigshistorie i kontrast til fredshistorien som kunsten representerer.

Utstillingen i Rødbygget står ut oktober og er åpen hver søndag kl. 12-16.

Søndag 3.september kl. 14 åpner utstillingen med innledning av museumsleder Elise Engesland-Halsne. Det blir musikk av trekkspillvirtuosen Kjell Ivar Iddeland. Alfred Vaagsvold presenterer Fredsengelen, skulptur i gave fra den tyske billedhoggeren Guna Scheffler.

Nordberg fort er populært turområde åpent hele døgnet. Utstillingen i Rødbygget er åpent hver søndag kl. 12-16.

Gratis inngang.

Michael Rieu - Nordberg fort 2023