Tømmerrenna og Setesdalsbanen i Vennesla

Setesdalsbanen og Tømmerrenna mellom Steinsfoss og Paulen bru
Setesdalsbanen og Tømmerrenna mellom Steinsfoss og Paulen bru.

Tømmerrenna i Vennesla er et populært turforslag på Sørlandet. Her får du tips til hvordan du kan kombinere Setesdalsbanen med tur i Tømmerrenna.

Kombiner Setesdalsbanen – Tømmerrenna:

Ta Setesdalsbanen fra Grovane Stasjon til Røyknes. Det er en ca. 45 min. pause på Røyknes der kafeen er åpen.

På returen fra Røyknes er det mulig å gå av i Beihøldalen og gå hele tømmerrenna (4 km), eller gå av på Paulen og gå siste delen (ca. 1 km). Gi beskjed til konduktøren i toget om hvor det ønskes å gå av.

Ved enden av Tømmerrenna er det ca. 1,5 km å gå på veien for å komme ned til Grovane stasjon hvor bilen din står parkert.

Langs turen får du oppleve hengebroer, tuneller, rasteplasser, Paulen gård, nedlagte Kringsjå kraftstasjon, fantastisk natur og herlige turopplevelser. I tillegg følger man hele tiden tett på sporet til Setesdalsbanen.

Setesdalsbanen kjører fra begynnelsen av juni til slutten av august. Se avgangstider Setesdalsbanen.

Chartertog kan bookes i perioden juni t.o.m september.

NB! Du ferdes på eget ansvar, så vær forsiktig. Tømmerrenna er ikke egnet for barnevogner. Ferdsel gjennom stasjonsområdet og skinnegang til Setesdalsbanen er forbudt. Utenom rutetider kan det komme arbeidstog.

Les mer om Tømmerrenna, få veibeskrivelse og praktiske tips på ut.no og på Vennesla kommune sin hjemmeside.

Setesdalsbanen utsikt til Tømmerrenna
Setesdalsbanen utsikt til Tømmerrenna.

Om Tømmerrenna i Vennesla

Steinsfoss tømmerrenne ble bygget på 1950-tallet. Den ble brukt til tømmerfløting, etter at Steinsfoss kraftverk var bygget og denne delen av Otra ikke lenger hadde nok vann til at tømmeret kunne fløtes ned elva. Den fire kilometer lange verna tømmerrenna i Vennesla skal være en av de lengste i sitt slag her i Norge, og brukes i dag som turvei. Tømmerrenna går mellom Steinsfoss og Beilhølen dam, og følger elva Otra og Setesdalsbanens trase.

En av de som bygget tømmerrenna på 1950-tallet fortalte at de var i hovedsak to mann som gjorde jobben. De startet byggearbeidet nede ved Steinsfoss, og jobbet seg oppover. Etter hvert flyttet de «verkstedet» til Kringsjå og fortsatte arbeidet videre nordover. Det ble særlig en arbeidsdag som ble mer dramatisk enn de andre:

Det ble tordenvær, og plutselig slo lynet ned ved Kringsjå, og like etter kom det et nytt lynnedslag. Denne gangen like nord for en av tunellene som var under bygging ved Beihølen dam. Lynnedslaget førte til at 40 kilo sprengstoff med elektrisk tenner eksploderte inne i en av tunellene! Heldigvis kom de som jobbet der seg unna, trolig var lynnedslaget ved Kringsjå et varsel om hva de kunne ha i vente.

Steinsfoss tømmerrenne er 4 kilometer lang og byr på både hengebruer og tuneller. Foto Vest-Agder-museet // Thorunn Lunde

Adkomst buss/tog til Setesdalsbanen / Grovane stasjon

Til Grovane ankommer du med buss nummer 30 og 31 som går hver time fra Kristiansand (se avgangstider på akt.no). Denne passerer også Vennesla togstasjon. Du reiser videre til Røyknes med Setesdalsbanen som har avganger fra Grovane stasjon. Se avgangstider Setesdalsbanen.

Adkomst bil til Setesdalsbanen

Hvis du kjører fra Oslo, tar du av fra E18 mot Birkeland i Storemyrkrysset. Når du ankommer Birkeland, følger du Riksvei 4 mot Kristiansand. Etter 2,5 kilometer tar du av til høyre og følger skiltene til Oggevatn og deretter mot Vennesla. Kommer du fra Stavanger, tar du av på Riksvei 9 mot Evje fra E39 når du nærmer deg Kristiansand. Følg deretter skiltene mot Vennesla. Grovane stasjon ligger ytterligere 3,5 kilometer unna Vennesla sentrum. Du kan parkere gratis utenfor Grovane stasjon og ved Steinsfoss kraftverk.

Setesdalsbanen
Setesdalsbanens damplokomotiv.