Skjærtorsdag på Nordberg fort 2019

Skjærtorsdag 18. april 2019 blir det både konsert og utstillingsåpning på Nordberg fort.

Kjell Pahr-Iversen

Utstilling med nye verk av den internasjonalt anerkjente maleren Kjell Pahr-Iversen åpner i Rødbygget. Pahr-Iversen er kjent for å skape egne stilarter i sine maleri. Han behersker gult som ingen andre, spesielt i hans stil av moderne ikoner, og nå viser han nye bilder i en maleteknikk hvor hvitt er dominerende. Pahr-Iversens bilder er ofte knyttet til høytidene, og denne utstillingen vil stå både gjennom påsken og pinsen. Kjell Pahr-Iversen har tilknytning til Lista og liker seg både i landskapet og i miljøet her. I forbindelse med hans 80-årsjubileum har han hatt store utstillinger blant annet i hjembyen Stavanger, samt en stor presentasjon av sine malerier i Moskva. At han kommer til Lista med denne utstillingen er et stor kompliment. Utstillingen står flott til Mathias Skeibroks realistiske skulpturer som er en del av den permanente utstillingen i Rødbygget.

Utstillingen vil stå til et stykke ut i sommerferien, og den vil følge de vanlige åpningstidene på Nordberg Fort.

Lars Jakob Rudjord

Lars Jakob Rudjord på Nordberg fort

På skjærtorsdag kl. 17:00 spiller pianist og komponist Lars Jakob Rudjord sin første konsert på «hjemmebane» på lang tid, og vi ønsker velkommen til en stemningsfull musikalsk opplevelse på Nordberg fort!

Den anerkjente pianisten og komponisten er en av svært få norske artister på den stadig voksende scenen for ny, neoklassisk musikk, hvor artister som Nils Frahm, Max Richter og Joep Beving er ledende stjerner. Rudjords musikk kjennetegnes av trollbindende lydlandskap og vakre melodier – en slags instrumental popmusikk som er god å høre på. På Nordberg Fort er han alene på scenen sammen med pianoet, el-pianoet, orglene og synthene sine, og vil ta publikum med inn i sin helt egne musikalske verden.

Konserten markerer også utgivelsen av hans nye EP «Arpeggio», som kom ut 29. mars. Musikken hans har fått oppmerksomhet i USA og Storbritannia i tillegg til her hjemme.

«Rudjord tar deg med på en musikalsk reise som få, om noen, har opplevd før».  (Tor Hammerø)

Velkommen til konsert!

Arrangør er Galleri Lista Fyr i samarbeid med Vestagdermuseet, Lista Museum på Nordberg fort.